Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5003
Ders İsmi: Klasik Türk Edebiyatı Metin Şerhi Usulleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı edebiyatı klasik metinlerine nüfuz beceri ve donanımını kazandırmak.
Dersin İçeriği: Osmanlı edebiyatı klasik metinlerinin remizlerini, mefhum ve mazmunlarını tanıma/şerhle ilgili temel bilgiler ve yaklaşımlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klasik metinlerin gerisindeki felsefi arka planı öğrenir.
2) Klasik metinlere nüfuz etme becerisi kazanır.
3) Farklı şairlerin metinlerini şerh etmeyi öğrenir.
4) Farklı dönemlerden şairlerin üslup farklılıklarını kavrar.
5) Metin şerhi yapabilme yeteneği kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Metin Şerhi Kavramı ve Farklı Anlayışlar
2) Metin Şerhiyle İlgili Klasik Örnekler I
3) Metin Şerhiyle İlgili Klasik Örnekler II
4) Metin Şerhiyle İlgili Klasik Örnekler III
5) Metin Şerhi/Necâtî
6) Metin Şerhi/Zâtî
7) Metin Şerhi/Bâkî
8) Ara Sınav/Vize Ödevi
9) Metin Şerhi/Fuzûlî
10) Metin Şerhi/Hayâlî
11) Metin Şerhi/Nev‘î
12) Metin Şerhi/Fehîm-i Kadîm
13) Metin Şerhi/Neşâtî
14) Metin Şerhi /Şeyh Gâlib
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şentürk, A. A. (2007). Klâsik Türk şiiri estetiği 1. Türk Edebiyatı Tarihi.
Şentürk, A. A. (1996). Klasik Osmanlı edebiyatı tiplerinden sûfî yahut zâhid hakkında. Enderun.
Şentürk, A. A. (1995). Klâsik Osmanlı edebiyatı tiplerinden Rakı̂b'e dair. Enderun.
Şentürk, A. A. (1995). Klasik Osmanlı edebiyatında tipler. Osmanlı Araştırmaları, 15(15).
Diğer Kaynaklar: Doğan, M. N. (2002). Eski şiirin bahçesinde. Ötüken Neşriyat.
Fuzulî. (2000) Leylâ ve Mecnun: metin, düzyazıya çeviri, notlar ve açıklamalar. Haz. Doğan, M. N. Yapı ve Kredi Yayınları.
Şentürk, A. A. (2016-2022). Osmanlı şiiri kılavuzu I-II-III-IV-V-VI. OSEDAM Osmanlı Edebiyatı Araştırmaları Merkezi, DBY.
Şentürk, A. A. (1999). Osmanlı şairlerinin gözlemciliği ve klasik edebiyatımızda realiteye dair. Osmanlı divan şiiri üzerine metinler. Haz. Kalpaklı, M. Yapı ve Kredi Yayınları.
Şentürk, A. A. (2004). Osmanlı şiiri antolojisi. YKY.
Şentürk, A. A. (2014). Taşlıcalı Yahyâ Beğ'in Şehzâde Mustafa mersiyesi yahut Kanunı̂ hicviyesi. Büyüyenay.
Şentürk, A. A. (2015). Manzum metinler ışığında bir kalender dervişinin profili. Turkish Studies (10/8): 141-220.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2 3 3 2 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3 2 2 2 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2 3 2 1 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 2 2 3 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3 3 2 2 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 2 2 2 3
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2 3 3 3 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3 3 3 3 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3 3 2 2 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 2 3 3 3
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2 2 3 1 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 2
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138