Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5002 | ||||
Ders İsmi: | Anadolu Sahası Mesnevi Edebiyatı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mesnevi Tür ve Biçimini Tanıtma ve Bu Türde Yazılmış Temel Eserlerle İlgili Okumalar ve Tahliller Yapma. |
Dersin İçeriği: | Mesnevî Türünün Anadolu Sahası Türk Edebiyatında Ortaya Çıkışı, Gelişimi, Özellikleri, Belli Başlı Örneklerinin İncelenmesi ile İran ve Arap Edebiyatlarındaki Benzerleriyle Karşılaştırılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mesnevî tür ve biçiminin tarihsel gelişimini öğrenir. 2) Temel mesnevî metinlerini tanır. 3) Yüzyıllara göre mesnevî metinlerini bilir. 4) Mesnevîlerin Türk edebiyatındaki yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olur. 5) Mesnevî üzerine araştırma yapabilme yetisi kazanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mesnevi Nazım Biçimi ve Türünün Tarihsel Gelişimi | |
2) | Mesnevi Metinlerinin Yapısal Özellikleri | |
3) | Mesnevi Metinlerinin Yapısal Özellikleri | |
4) | Süheyl ü Nevbahâr | |
5) | Işknâme | |
6) | Leylâ ve Mecnûn | |
7) | Ferhâd u Şîrîn | |
8) | Ara Sınav/Vize Ödevi | |
9) | Cemşîd ü Hurşîd | |
10) | Hevesnâme | |
11) | Hamse-i Atâyî | |
12) | Şâh u Gedâ | |
13) | Şem ü Pervâne | |
14) | Hüsn ü Aşk | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Çelebioğlu, A. (2018). Türk mesnevi edebiyatı (Sultan II. Murad Devri 1421-1451). Dergâh. Kartal, A. (2013). Doğu'nun uzun hikâyesi: Türk edebiyatında mesnevî. Doğu Kütüphanesi. Şentürk, A. A. (2002). XVI. asra kadar Anadolu sahası mesnevı̂lerinde edebı̂ tasvirler. Kitabevi. |
Diğer Kaynaklar: | Ayan, G. (1998). Lâmi'î, Vâmık u Azrâ: inceleme-metin. Atatürk Kültür Merkezi. Dâ‘î, A. I. (1992). Çengnâme, Haz. Tekin, G. Harvard Üniversitesi Yayınları. Fuzulî. (2000) Leylâ ve Mecnun: metin, düzyazıya çeviri, notlar ve açıklamalar. Haz. Doğan, M. N. Yapı ve Kredi Yayınları. Holbrook, V. (1998). Aşkın okunmaz kıyıları: Türk modernitesi ve mistik romans=The Unreadable shores of love: Turkish modernity and mystic romance. Çev. Köroğlu, E., Kılıç, E. İletişim. Kartal, A. (2001). Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 69-119. Şentürk, A. A. (2016-2022). Osmanlı şiiri kılavuzu I-II-III-IV-V-VI. OSEDAM Osmanlı Edebiyatı Araştırmaları Merkezi, DBY. Ünver, İ. (1986). Mesnevi. Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), 52, 415-416. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | ||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | ||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 2 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 8 | 16 | 24 | |||
Final | 1 | 28 | 2 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |