Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5002
Ders İsmi: Anadolu Sahası Mesnevi Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mesnevi Tür ve Biçimini Tanıtma ve Bu Türde Yazılmış Temel Eserlerle İlgili Okumalar ve Tahliller Yapma.
Dersin İçeriği: Mesnevî Türünün Anadolu Sahası Türk Edebiyatında Ortaya Çıkışı, Gelişimi, Özellikleri, Belli Başlı Örneklerinin İncelenmesi ile İran ve Arap Edebiyatlarındaki Benzerleriyle Karşılaştırılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mesnevî tür ve biçiminin tarihsel gelişimini öğrenir.
2) Temel mesnevî metinlerini tanır.
3) Yüzyıllara göre mesnevî metinlerini bilir.
4) Mesnevîlerin Türk edebiyatındaki yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olur.
5) Mesnevî üzerine araştırma yapabilme yetisi kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mesnevi Nazım Biçimi ve Türünün Tarihsel Gelişimi
2) Mesnevi Metinlerinin Yapısal Özellikleri
3) Mesnevi Metinlerinin Yapısal Özellikleri
4) Süheyl ü Nevbahâr
5) Işknâme
6) Leylâ ve Mecnûn
7) Ferhâd u Şîrîn
8) Ara Sınav/Vize Ödevi
9) Cemşîd ü Hurşîd
10) Hevesnâme
11) Hamse-i Atâyî
12) Şâh u Gedâ
13) Şem ü Pervâne
14) Hüsn ü Aşk
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çelebioğlu, A. (2018). Türk mesnevi edebiyatı (Sultan II. Murad Devri 1421-1451). Dergâh.
Kartal, A. (2013). Doğu'nun uzun hikâyesi: Türk edebiyatında mesnevî. Doğu Kütüphanesi.
Şentürk, A. A. (2002). XVI. asra kadar Anadolu sahası mesnevı̂lerinde edebı̂ tasvirler. Kitabevi.

Diğer Kaynaklar: Ayan, G. (1998). Lâmi'î, Vâmık u Azrâ: inceleme-metin. Atatürk Kültür Merkezi.
Dâ‘î, A. I. (1992). Çengnâme, Haz. Tekin, G. Harvard Üniversitesi Yayınları.
Fuzulî. (2000) Leylâ ve Mecnun: metin, düzyazıya çeviri, notlar ve açıklamalar. Haz. Doğan, M. N. Yapı ve Kredi Yayınları.
Holbrook, V. (1998). Aşkın okunmaz kıyıları: Türk modernitesi ve mistik romans=The Unreadable shores of love: Turkish modernity and mystic romance. Çev. Köroğlu, E., Kılıç, E. İletişim.
Kartal, A. (2001). Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 69-119.
Şentürk, A. A. (2016-2022). Osmanlı şiiri kılavuzu I-II-III-IV-V-VI. OSEDAM Osmanlı Edebiyatı Araştırmaları Merkezi, DBY.
Ünver, İ. (1986). Mesnevi. Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), 52, 415-416.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3 2 2 3 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2 2 1 3 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3 3 2 2 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3 2 3 3 2
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2 2 3 2 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 2 2 3 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3 2 2 3 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3 2 3 3 1
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2 3 2 3 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2 2 3 2 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3 2 2 3 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 2
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 2 84
Ödevler 1 8 16 24
Final 1 28 2 30
Toplam İş Yükü 138