Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRK5104
Ders İsmi: Metin Tamiri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ahmet Atilla Şentürk
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yazıldıkları dönemin tarihî, siyasi ve sosyal açılardan bir aynası konumunda olan manzum metinlerin, vezin ve anlama uygun bir şekilde aktarılmasının önemini ve bu doğrultuda metin tamiri yoluna başvurmanın gerekliliğini göstermektir.
Dersin İçeriği: Manzum metinlerde karşılaşılan problemlerin, metin tamiri yoluyla giderilmesi sağlanacak, çok sayıda örnek metin kullanılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Metin tamirini ayrıntılı olarak tanımlar.
2) Metin tamirinin kapsamını ve işlevini bilir.
3) Metin tamirinin önemini örnekler göstererek açıklar.
4) Metin tamirine hangi durumlarda başvurulması gerektiğini bilir.
5) Bir metindeki yanlışları ve eksikleri tespit edebilir.
6) Metni bağlam, anlam ve aruz vezni açısından değerlendirir.
7) Metin tamiri yaparken başvuracağı kaynakları bilir.
8) Metin tamiri yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Metin Tamiri Nedir? Metin Tamirinin Kapsamı ve İşlevi
2) Metin Tamirinin Önemi ve Metin Tamirine Başvurmanın Gerekliliği
3) Metin Tamiri Usulleri ve Kaynaklar
4) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
5) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
6) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
7) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
8) Vize Ödevi
9) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
10) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
11) Tarihî Metinler Üzerinde Metin Tamiri Çalışmaları
12) Yapılmış Çalışmalardan Örnekle Doğru Metin Tamirinin Tarihî Metinleri Anlamada Sağladığı Yararlar
13) Yapılmış Çalışmalardan Örnekle Doğru Metin Tamirinin Tarihî Metinleri Anlamada Sağladığı Yararlar
14) Final Sınavı Öncesi Genel Tekrar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şentürk, A. A. (2021). Osmanlı Şiiri Antolojisi (12. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Tulum, M. (2011). 17. Yüzyıl Türkçesi ve Söz Varlığı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/
Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Tarama Sözlüğü, https://sozluk.gov.tr/
Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Derleme Sözlüğü, https://sozluk.gov.tr/
https://lugat.osmanlica.online/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3 3 2 3 2 3 2 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2 2 3 2 2 2 3 3
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3 2 3 3 2 3 3 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 2 2 3 3 2 3 3 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 1 2 2 2 2 2 2 3
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2 3 2 2 2 2 3 3
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2 3 3 3 3 2 3 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 2 3 3 2 2 1 2 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2 3 2 3 2 3 3 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 1 2 2 3 3 2 3 3
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3 3 3 3 3 2 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. 3
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. 3
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. 3
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. 2
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 2
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. 3
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. 2
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 3 98
Ödevler 1 20 24 44
Final 1 45 2 47
Toplam İş Yükü 189