Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5105 | ||||
Ders İsmi: | Klasik Osmanlı Türkçesi Metinleri 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN | ||||
Dersi Veren(ler): | PROF. DR. MUSTAFA ÖZKAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk dilinin tarihi gelişim süreci içerisinde Klasik Osmanlı Türkçesinin yerini belirlemek, bu dönemin dil özelliklerini ve bu dönemde eser vermiş müellifleri tanıtmak, bu dönemde yazılmış eserlerden manzum ve mensur örnekler üzerinde incelemeler yapmak. Bu metinlerin günümüz Türkçesine aktarımını gerçekleştirmek, metinleri, taşıdığı gramer özellikleri açısından değerlendirmek. |
Dersin İçeriği: | Klasik Osmanlı Türkçesinin yapı özellikleri, dönemin temel metinleri ve müellifleri öğretilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klasik Osmanlı Türkçesinin yapı özelliklerini tanıyabilme 2) Bu dönemde yazılmış metinleri rahatça okuyup anlamlandırabilme. 3) Klasik Osmanlı Türkçesi döneminde yazılmış metinleri inceleyip değerlendirebilme ve buradan hareketle ödev hazırlayabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Türk Dilinin Tarihi Gelişim Sürecinde Klasik Osmanlı Türkçesinin Yeri | |
2) | Klasik Osmanlı Türkçesinin Oluşumu ve Dönemleri | |
3) | Osmanlı Türkçesinin Yapı Özellikleri | |
4) | Klasik Osmanlı Türkçesinde Kullanılan Arapça Unsurlar: Kelime Çeşitleri; Masdarlar ve Kullanılışları | |
5) | Klasik Osmanlı Türkçesi Metinlerini İnceleme Yöntemleri | |
6) | Klasik Osmanlı Türkçesi Mensur Metinleri Üzerinde İnceleme Çalışması: Mukaddime- Beşir Fuad | |
7) | Klasik Osmanlı Türkçesi Mensur Metinler Üzerinde İnceleme Çalışması: Şiir ve İnşa Makalesi- Ziya Paşa | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Osmanlı Türkçesinde Kullanılan Arapça Unsurlar: İzafet Çeşitleri ve Türkçede Kullanılışları | |
10) | Metin İnceleme Çalışması: Pederime-Süleyman Nazif | |
11) | Metin İnceleme Çalışması: Mevlânâ Zati-Latifi | |
12) | Metin İnceleme Çalışması: Mebâhis-i Edebiyyeye Dair Bir Mektub-Namık Kemal | |
13) | Klasik Osmanlı Türkçesi Manzum Metinler Üzerinde Çalışma:Terkib-i Bend- Rûhî-i Bağdâdî | |
14) | Klasik Osmanlı Türkçesi Manzum Metinler Üzerinde Çalışma:Terkib-i Bend- Rûhî-i Bağdâdî | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Mustafa Özkan, Hatice Tören; Osmanlı Türkçesi-II, Akademik Kitaplar, İstanbul 2014. Mustafa Özkan, Enfel Doğan, Fatih Kemik, Mustafa Uluçay, Çözümlemeli Osmanlı Türkçesi Metinleri, Çağrı Yayınları, İstanbul 2003. Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İstanbul 1995, 5.Baskı, İstanbul 2022. |
Diğer Kaynaklar: | Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri, Alfa Yayınları, İstanbul 2009 Faruk K. Timurtaş, Klasik ve Eski Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 1974. Mustafa Özkan, Hatice Tören, Enfel Doğan, Gramer Uygulamalı Osmanlıca Seçme Metinler, Kitabevi, İstanbul 2014. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 | 2 | 3 | ||||||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 3 | 2 | ||||||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 3 | 2 | 3 | ||||||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 3 | 2 | 3 | ||||||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 | 2 | 3 | ||||||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | |||||||||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 | 2 | 3 | ||||||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 2 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 2 | 98 | |||
Ödevler | 1 | 20 | 24 | 44 | |||
Final | 1 | 45 | 2 | 47 | |||
Toplam İş Yükü | 189 |