Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (YL) (Tezli) (İngilizce)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PIR5101
Ders İsmi: Uluslararası İlişkiler Teorileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
9
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYSELİN GÖZDE YILDIZ OĞUZALP
Dersi Veren(ler): Dr.Birce ALTIOK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin uluslararası ilişkiler alanında temel teorileri kullanarak kuramsal analizler geliştirmelerini ve kuramsal tartışmalar yürütebilmelerini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Uluslararası ilişkiler alanındaki temel kavram ve teoriler/kuramlar, güncel uluslararası olayların farklı kuram ve yaklaşımlarla açıklanması, tartışılması ve analiz edilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uluslararası ilişkiler teorilerini kullanarak uluslararası siyasi olayları açıklayabilmek
2) UI teorilerini kullanarak kuramsal analizler geliştirebilmek
3) Uluslararası ilişkiler disiplinin kuramsal temelini şekillendiren tartışma ve gelişmeleri tartışabilmek
4) Uluslararası olayları incelerken farklı teorik çerçeveler kullanabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Uluslararası ilişkilere giriş
2) Uluslararası ilişkilerde tarihsel yaklaşımlar ve bağlam
3) Uluslararası ilişkilerde kuramsal ve yönteme ilişkin tartışmalar
4) Realizm ve Neo-Realizm
5) Liberalism: Klasik, Neo ve Yeni Liberalism
6) İnşacı yaklaşım
7) Savaş ve Güvenlik
8) Uluslararası toplum ve kurumları
9) İç politika, Demokratik Barış ve Kamuoyu
10) İç politika ve uluslararası ilişkiler
11) İnsan hakları
12) İnsan güvenliği: Göç ve Nüfus
13) 21.yüzyılda uluslararası ilişkiler
14) Genel değerlendirme
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Kauppi, Mark V., & Viotti, Paul R. (2024). Thinking about IR theory. In International relations theory (7th ed., pp. 1-16). Rowman & Littlefield.
• Mingst, Karen A., Snyder, Jack L., & McKibben, Heather Elko. (2022). Essential readings in world politics (8th ed.). Norton.
Diğer Kaynaklar: • Keohane, Robert O. (2009). Political science as a vocation. PS: Political Science & Politics, 42(2), 359–363.
• Mearsheimer, John J., & Walt, Stephen M. (2013). Leaving theory behind: Why simplistic hypothesis testing is bad for international relations. European Journal of International Relations, 19(3), 427-457.
• Acharya, Amitav, & Buzan, Barry. (2007). Why is there no non-Western international relations theory? An introduction. International Relations of the Asia-Pacific, 7(3), 287–312.
• Reiter, Dan. (2018). Should we leave behind the subfield of international relations? Annual Review of Political Science, 18, 481-499.
• Lake, David A. (2013). Theory is dead, long live theory: The end of the great debates and the rise of eclecticism in international relations. European Journal of International Relations, 19, 567-587.
• Walt, Stephen M. (1997). The progressive power of realism. American Political Science Review, 91(4), 931-935.
• Mearsheimer, John J. (2019). Bound to fail: The rise and fall of the liberal international order. International Security, 43(4), 7-50.
• Powell, Robert. (1994). Anarchy in international relations theory: The neo-realist-neo-liberal debate. International Organization, 48(2), 313-344.
• Milner, Helen. (1991). The assumption of anarchy in international relations theory: A critique. Review of International Studies, 17(1), 67-85.
• Cooley, Alexander, & Ron, James. (2002). The NGO scramble: Organizational insecurity and the political economy of transnational action. International Security, 27(1), 5-39.
• Mearsheimer, John J., & Walt, Stephen M. (2007). The Israel lobby and U.S. foreign policy (pp. 11-14, Ch. 2: 49-77).
• Doyle, Michael W. (1986). Liberalism and world politics. American Political Science Review, 80(4), 1151-1169.
• Maoz, Zeev, & Russett, Bruce. (1993). Normative and structural causes of democratic peace. American Political Science Review, 87, 624-638.
• Thompson, William R., & Tucker, Richard W. (1997). A tale of two democratic peace critiques. Journal of Conflict Resolution, 41(3), 428-454.
• Phillips, Christopher. (2024). Lebanon: A crumbling state. In Battleground: Ten conflicts that explain the new Middle East (pp. 167-190). Yale University Press.
• Phillips, Christopher. (2024). Palestine: The vanishing land. In Battleground: Ten conflicts that explain the new Middle East (pp. 89-116). Yale University Press.
• Moravcsik, Andrew. (1997). Taking preferences seriously: A liberal theory of international politics. International Organization, 51(4), 513-553.
• Bueno de Mesquita, Bruce, & Siverson, Randolph M. (1995). War and the survival of political leaders: A comparative study of regime types and political accountability. American Political Science Review, 89(4), 841-855.
• Putnam, Robert D. (1988). Diplomacy and domestic politics: The logic of two-level games. International Organization, 42(3), 427-660.
• Fearon, James D. (1994). Domestic political audiences and the escalation of international disputes. American Political Science Review, 88(3), 577-592.
• Rizkallah, Amanda. (2024). Foreign intervention and internal displacement: Urban politics in postwar Beirut. International Security, 48(3), 86-128.
• Reus-Smit, Christian, & Snidal, Duncan. (Eds.). (2010). The Oxford handbook of international relations. Oxford University Press.
• Baele, Stephane J., & Bettiza, Gregorio. (2020). ‘Turning’ everywhere in IR: On the sociological underpinnings of the field’s proliferating turns. International Theory, 1-27.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder.
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar.
6) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
7) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular.
8) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder.
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar.
6) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
7) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular.
8) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Ara Sınavlar 12 72
Final 15 105
Toplam İş Yükü 225