Dersin Amacı: |
Siyaset sosyolojisinin temel kavramları ve kuramsal yaklaşımların genel çerçevesi bağlamında ve ilgili güncel tartışmalar bazında bu ders;devlet, birey ve toplum arası ilişkiler ağına odaklanır. Bu meyanda önemli siyaset sosyolojisi nazariyelerine açınımlar getiriren günümüz dünyasında vuku bulmakta olan sosyal ve siyasal oluşumları anlamlandırmaya bakar. |
Dersin İçeriği: |
Elitler, sosyal sınıflar, devlet, siyasi partiler ve süreçler, medya, toplumsal hareketler ve ilişkili organizasyonlar, modern toplumları şekillendiren yapılar olarak pazar, devlet ve sivil toplum, iktidar, tahakküm, meşruiyet, devlet, elitler ve sosyal ağları, sosyal sınıf ve eşitsizlik, protesto, kolektif hareket ve sosyal hareketler |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Siyaset Sosyolojisi dersinin takdimi bağlamında işe iki tarihsel önemi haiz çarpıcı misâl ile başlamak: Magna Karta & Rosa Parks olayı! |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
3) |
Siyaset Sosyolojisi; toplumbilmin disiplinlerarası mahiyette bir alt-dalı olarak; 1930’ların başlarından itibaren kominizm, faşizm ve 2. Dünya Harbi gibi gelişmeler ortamında şekillenmiştir |
|
4) |
Diğer ilgili düşünürler: Machiavelli, Tocqueville, M. Weber, K. Marx, C.W. Mills. Öne çıkan iki Türk sosyal bilimci: Niyazi Berkes ve Behice Boran. |
|
5) |
Güç-kudret izleğinin (temasının) ilgili bütün boyutlarını kapsayacak mütekâmil bir tahlili (târif-tanım, ilgili benzetmeler, güç çeşitleri, ilgili şebekeler-ağlar, bir toplumda sistemleşmiş (kemikleşmiş) güç anlayışı, kadının görünürlüğü-ve-gücü, çok hususî bir kadim töre sıfatıyla, eski Türkler’de yönetmeyi ilâhî bir armağan farzeden “kut” anlayışı). |
|
6) |
Gücün kudretin bir taraftan görünürlüğü ve tezahürünü diğer taraftan temsil ve tatbikini özellikle gösteren ordu, polis, hapishane zâbıtası gibi kurumlaşmalar |
|
7) |
Beynelmilel (uluslararası) düzlemde kuvveti bir devletin, daha zalıf bir devlete bir şekilde nûfuz edebilmesi durumu: Türkî yeni devlelerin, yıllar süren bir fâsıla ardından Rus Kiril alfabesine dönüşleri örneği. Japon, Prusya, Amerikan ve Türk askerlik ananeleri ve tarihsel çizgileri. |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Dobratz, Betty A. et al. (2019). Power, Politics & Society: An Introduction to Political Sociology, Routledge, N Y & London.
Janoski, Thomas et al.(Eds.)(2005). The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies & Globalization, Cambridge University Press, New York & Melbourn |
Diğer Kaynaklar: |
Thomaz Janoski vd. (2010). Siyaset Sosyolojisi, Çev. Adnan Küçükçiftçi, Phoenix Yayınevi, Ankara
❖ Maurice Duverger (2019), Siyaset Sosyolojisi, Çev. Şirin Tekeli, Varlık Yayınları, İstanbul.
❖ Feride Acar vd. (2019), Siyaset Sosyolojisi (Yaklaşımlar, Tartışmalar), Dipnot Yayınları, Ankara.
❖ Sarıbay, Ali Yaşar (2014), Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, Sentez Yayınları, Bursa.
❖ Yaylâ, Atillâ (2012). Siyaset Teorisine Giriş, Kesit Yayınları, İstanbul.
❖ Borgatta, Edgar F. & Montgomery, Rhonda J. V. (Eds.) (2000): Encyclopedia of Sociology, Volume I, The Gale Group Publishers, N Y.. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Akademik İngilizce dil becerilerini etkili kullanır. |
|
2) |
İngiliz Dilinin tarihsel ve kültürel temellerini ve gelişim dönemlerini ayrıntılı bir biçimde bilir. |
|
3) |
Kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte İngiliz Edebiyatı dönemlerini ayrıntılı bir şekilde bilir. |
|
4) |
Kurgu (roman, hikâye), tiyatro, şiir gibi temel edebi türlerini özelliklerini göre değerlendirir. |
|
5) |
İngilizce kelimelerin doğru telaffuzu hakkında bilgi sahibi olur. |
|
6) |
Edebiyat kuramındaki çeşitli analitik kavram ve araçları edebi örnekler üzerinde uygular. |
|
7) |
Çağdaş dil ve dilbilim teorilerini kapsamlı bir şekilde bilir. |
|
8) |
Dünya uygarlık tarihini kültürel ve tarihsel açıdan değerlendirir. |
|
9) |
Farklı metin türlerinde İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce çeviri yapabilir. |
|
10) |
İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. |
|
11) |
İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili ders malzemeleri geliştirir. |
|
12) |
Amerikan ve Dünya edebiyatındaki önemli edebi şahsiyetleri ve eserleri kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte değerlendirir. |
|
13) |
Diğer Avrupa dillerinden ikinci bir yabancı dil hakkında yeterli bilgiye sahip olur. |
|
14) |
Sosyal bilimlerdeki temel araştırma yöntemlerini ve kuramlarını uygulayabilir. |
|
15) |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirerek bu konularda sosyal sorumluluk alır. |
|
16) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme berecisi edinir. |
|