UNI269 Introduction to Political Sociologyİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yazılım Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yazılım Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI269
Ders İsmi: Introduction to Political Sociology
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SELEN YANMAZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Siyaset sosyolojisinin temel kavramları ve kuramsal yaklaşımların genel çerçevesi bağlamında ve ilgili güncel tartışmalar bazında bu ders;devlet, birey ve toplum arası ilişkiler ağına odaklanır. Bu meyanda önemli siyaset sosyolojisi nazariyelerine açınımlar getiriren günümüz dünyasında vuku bulmakta olan sosyal ve siyasal oluşumları anlamlandırmaya bakar.
Dersin İçeriği: Elitler, sosyal sınıflar, devlet, siyasi partiler ve süreçler, medya, toplumsal hareketler ve ilişkili organizasyonlar, modern toplumları şekillendiren yapılar olarak pazar, devlet ve sivil toplum, iktidar, tahakküm, meşruiyet, devlet, elitler ve sosyal ağları, sosyal sınıf ve eşitsizlik, protesto, kolektif hareket ve sosyal hareketler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sosyolojide ve sosyal bilimlerde kuramların ve kuramsal bakış açılarını anlama becerisine sahiptir.
2) Kendi çalışmalarında temel kuramsal analizleri ve sosyolojinin kavramlarını kullanma bilgisine sahiptir.
3) Toplumsal, iktisadi ve tarihsel çerçeve içinde akılcı düşünerek toplumsal, iktisadi ve tarihsel olguları sosyolojik açıdan yorumlama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Kendi çalışma alanında dünyadaki Türkçe ve İngilizce klasik ve çağdaş çalışmaları ve araştırmaları takip etme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
5) İleride gerçekleştirilecek bir çalışma projesinde sosyolojik araştırmaya uygun kuramsal çatı ve araştırma yöntemlerini kullanır.
6) Araştırma sorularıyla araştırma sonucunda elde edilen bulguları ilişkilendirir ve sonuçlarını raporla

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siyaset Sosyolojisi dersinin takdimi bağlamında işe iki tarihsel önemi haiz çarpıcı misâl ile başlamak: Magna Karta & Rosa Parks olayı!
2) Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu
2) Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu
2) Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu
2) Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu
3) Siyaset Sosyolojisi; toplumbilmin disiplinlerarası mahiyette bir alt-dalı olarak; 1930’ların başlarından itibaren kominizm, faşizm ve 2. Dünya Harbi gibi gelişmeler ortamında şekillenmiştir
4) Diğer ilgili düşünürler: Machiavelli, Tocqueville, M. Weber, K. Marx, C.W. Mills. Öne çıkan iki Türk sosyal bilimci: Niyazi Berkes ve Behice Boran.
5) Güç-kudret izleğinin (temasının) ilgili bütün boyutlarını kapsayacak mütekâmil bir tahlili (târif-tanım, ilgili benzetmeler, güç çeşitleri, ilgili şebekeler-ağlar, bir toplumda sistemleşmiş (kemikleşmiş) güç anlayışı, kadının görünürlüğü-ve-gücü, çok hususî bir kadim töre sıfatıyla, eski Türkler’de yönetmeyi ilâhî bir armağan farzeden “kut” anlayışı).
6) Gücün kudretin bir taraftan görünürlüğü ve tezahürünü diğer taraftan temsil ve tatbikini özellikle gösteren ordu, polis, hapishane zâbıtası gibi kurumlaşmalar
7) Beynelmilel (uluslararası) düzlemde kuvveti bir devletin, daha zalıf bir devlete bir şekilde nûfuz edebilmesi durumu: Türkî yeni devlelerin, yıllar süren bir fâsıla ardından Rus Kiril alfabesine dönüşleri örneği. Japon, Prusya, Amerikan ve Türk askerlik ananeleri ve tarihsel çizgileri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dobratz, Betty A. et al. (2019). Power, Politics & Society: An Introduction to Political Sociology, Routledge, N Y & London.

Janoski, Thomas et al.(Eds.)(2005). The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies & Globalization, Cambridge University Press, New York & Melbourn
Diğer Kaynaklar: Thomaz Janoski vd. (2010). Siyaset Sosyolojisi, Çev. Adnan Küçükçiftçi, Phoenix Yayınevi, Ankara

❖ Maurice Duverger (2019), Siyaset Sosyolojisi, Çev. Şirin Tekeli, Varlık Yayınları, İstanbul.

❖ Feride Acar vd. (2019), Siyaset Sosyolojisi (Yaklaşımlar, Tartışmalar), Dipnot Yayınları, Ankara.

❖ Sarıbay, Ali Yaşar (2014), Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, Sentez Yayınları, Bursa.

❖ Yaylâ, Atillâ (2012). Siyaset Teorisine Giriş, Kesit Yayınları, İstanbul.

❖ Borgatta, Edgar F. & Montgomery, Rhonda J. V. (Eds.) (2000): Encyclopedia of Sociology, Volume I, The Gale Group Publishers, N Y..

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 30
Toplam İş Yükü 134