Dersin Amacı: |
Siyaset sosyolojisinin temel kavramları ve kuramsal yaklaşımların genel çerçevesi bağlamında ve ilgili güncel tartışmalar bazında bu ders;devlet, birey ve toplum arası ilişkiler ağına odaklanır. Bu meyanda önemli siyaset sosyolojisi nazariyelerine açınımlar getiriren günümüz dünyasında vuku bulmakta olan sosyal ve siyasal oluşumları anlamlandırmaya bakar. |
Dersin İçeriği: |
Elitler, sosyal sınıflar, devlet, siyasi partiler ve süreçler, medya, toplumsal hareketler ve ilişkili organizasyonlar, modern toplumları şekillendiren yapılar olarak pazar, devlet ve sivil toplum, iktidar, tahakküm, meşruiyet, devlet, elitler ve sosyal ağları, sosyal sınıf ve eşitsizlik, protesto, kolektif hareket ve sosyal hareketler |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Siyaset Sosyolojisi dersinin takdimi bağlamında işe iki tarihsel önemi haiz çarpıcı misâl ile başlamak: Magna Karta & Rosa Parks olayı! |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
2) |
Alman sosyal bilimci Max Gustav Lange’ın övgüsüne mazhar olan Thorstein Veblen (1857-1929)’in Siyaset Sosyolojisindeki öncü konumu |
|
3) |
Siyaset Sosyolojisi; toplumbilmin disiplinlerarası mahiyette bir alt-dalı olarak; 1930’ların başlarından itibaren kominizm, faşizm ve 2. Dünya Harbi gibi gelişmeler ortamında şekillenmiştir |
|
4) |
Diğer ilgili düşünürler: Machiavelli, Tocqueville, M. Weber, K. Marx, C.W. Mills. Öne çıkan iki Türk sosyal bilimci: Niyazi Berkes ve Behice Boran. |
|
5) |
Güç-kudret izleğinin (temasının) ilgili bütün boyutlarını kapsayacak mütekâmil bir tahlili (târif-tanım, ilgili benzetmeler, güç çeşitleri, ilgili şebekeler-ağlar, bir toplumda sistemleşmiş (kemikleşmiş) güç anlayışı, kadının görünürlüğü-ve-gücü, çok hususî bir kadim töre sıfatıyla, eski Türkler’de yönetmeyi ilâhî bir armağan farzeden “kut” anlayışı). |
|
6) |
Gücün kudretin bir taraftan görünürlüğü ve tezahürünü diğer taraftan temsil ve tatbikini özellikle gösteren ordu, polis, hapishane zâbıtası gibi kurumlaşmalar |
|
7) |
Beynelmilel (uluslararası) düzlemde kuvveti bir devletin, daha zalıf bir devlete bir şekilde nûfuz edebilmesi durumu: Türkî yeni devlelerin, yıllar süren bir fâsıla ardından Rus Kiril alfabesine dönüşleri örneği. Japon, Prusya, Amerikan ve Türk askerlik ananeleri ve tarihsel çizgileri. |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Dobratz, Betty A. et al. (2019). Power, Politics & Society: An Introduction to Political Sociology, Routledge, N Y & London.
Janoski, Thomas et al.(Eds.)(2005). The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies & Globalization, Cambridge University Press, New York & Melbourn |
Diğer Kaynaklar: |
Thomaz Janoski vd. (2010). Siyaset Sosyolojisi, Çev. Adnan Küçükçiftçi, Phoenix Yayınevi, Ankara
❖ Maurice Duverger (2019), Siyaset Sosyolojisi, Çev. Şirin Tekeli, Varlık Yayınları, İstanbul.
❖ Feride Acar vd. (2019), Siyaset Sosyolojisi (Yaklaşımlar, Tartışmalar), Dipnot Yayınları, Ankara.
❖ Sarıbay, Ali Yaşar (2014), Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, Sentez Yayınları, Bursa.
❖ Yaylâ, Atillâ (2012). Siyaset Teorisine Giriş, Kesit Yayınları, İstanbul.
❖ Borgatta, Edgar F. & Montgomery, Rhonda J. V. (Eds.) (2000): Encyclopedia of Sociology, Volume I, The Gale Group Publishers, N Y.. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Yaratıcı yazı yazabilmek, özgün ve ilgi çekici kurmaca senaryolar, mekanlar ve evrenler düşleyebilmek ve üretebilmek. 2 boyutlu ve 3 boyutlu görsel tasarım yapabilmek ve etkileyici işitsel kurgu yapabilmek. Tüm bu sanatsal faaliyetleri, birtakım amaçlar doğrultusunda ve tasarım odaklı planlayabilmek. Oyun tasarım sürecinin kendisini tasarlayabilmek. |
|
2) |
Matematiksel veri üzerinden düşünebilmek ve yaratıcı içerik üretebilmek. Parametrik tasarım yapabilmek. Yaratıcı yazın, grafik, illüstratif, mekânsal ve karakter tasarım gibi sanat ve tasarım faaliyetlerini sayısallaştırabilmek. Kantitatif ve nesnel yaklaşım ile kalitatif ve öznel fikir üretebilmek. |
|
3) |
Farklı uzmanlık alanlarını ve bu alanlardan doğan içerikleri bir arada düşünerek proje yapabilmek. Farklı fikirlerin ve becerilerin birlikteliğiyle barışık biçimde takım çalışması yapabilmek. Kapsamlı ve bütünsel video oyun konseptleri üretebilmek. Yapılan çalışmaları portfolyo ve sunum formatında hazırlayabilmek, sergileyebilmek, anlatabilmek ve savunabilmek. |
|
4) |
Video oyun tarihi ve kuramı üzerine eleştirel düşünce okur-yazarlığı kazanmak. Oyunların felsefi, antropolojik, politik ve toplumsal açılımları üzerine düşünebilmek ve akademik metin üretebilmek. Video oyun bilgi alanının güncel sorunsallarından haberdar olmak. Eleştiri kabul etme profesyonelliğini gösterebilmek. |
|
5) |
Video oyun kültürü ve video oyun kültürünün beslendiği diğer kültürel etkinlik alanlarının tarihsel birikimlerinden ve güncel üretimlerinden haberdar olmak. Hem estetik hem teknik üretim ve düşünce biçimlerini kültürel etkinlik olarak ele alabilmek, yorumlayabilmek ve konumlandırabilmek. |
|
6) |
Video oyunlarının toplumsal ve ekonomik gerçekliklerinin geçmişiyle ilgili bilgi sahibi, güncel koşullarından haberdar ve gelecekteki potansiyelleriyle ilgili öngörülü olmak. Profesyonel iş ilişkileri kurabilmek, yazışma yapabilmek ve prodüksiyon planlaması kurgulayabilmek. Genele hâkim olurken, belli bir veya birkaç uzmanlık alanında özelleşebilmek. |
|
7) |
Üretimin her aşamasında video oyun bilgi alanı içinde ve dışında araştırma yapabilmek, veri süzebilmek ve sentez yapabilmek. Disiplinler arası araştırma yapabilmek. Farklı kaynaklardan doğan içerikleri birbirlerine kararak özgün fikirler üretmek. Öğrenmeyi öğrenmek. |
|
8) |
Profesyonel dijital içerik üretim araçlarını ve teknolojilerini anlamak, öğrenmek ve kullanmak. Farklı üretim gereksinimlerine hizmet edecek iş akışları tasarlayabilmek. İş akışına dahil olan teknolojileri, alışılagelmiş ve bilinen kapsamları dışında kullanabilmek ve yeri geldiğinde yeni kapsamlara hizmet edecek teknolojiler araştırmak, keşfetmek ve işlevlendirebilmek. |
|