Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI071 | ||||
Ders İsmi: | İnsan Hakları ve Ayrımcılık | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Dersin temel amacı ayrımcılığın bireysel ve toplumsal öncüllerine ve sonuçlarına dair öğrencinin bir kazanım elde etmesi, bunun yanı sıra ayrımcılık karşıtı yasaları tanımasıdır. |
Dersin İçeriği: | İnsan Hakları ve Ayrımcılık dersi kapsamında kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramlarına ilişkin temel bilgiler aktarılacak, bu kavramların ilişkili olduğu bireysel ve toplumsal değişkenlere yer verilecektir. Ayrıca ulusal ve uluslararası düzeyde ayrımcılık ve insan hakları ile ilişkili olan yasalar ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramlarını tanımlar ve birbiri ile olan ilişkisini bilir. 2) Önyargı ve ayrımcılık ile ilişkili olan temel kuramları (sosyal kimlik, toplumsal temas, göreli yoksunluk vb.) bilir. 3) Ayrımcılığın bireysel ve toplumsal öncüllerini ve sonuçlarını tartışır. 4) Eşitlik ilkesi ve ayrımcılık karşıtı yasaları bilir. Hukuksal düzenlemelerin ayrımcılık ile mücadeledeki yerini bilir. 5) Gündelik yaşamda karşılaştığı ayrımcılık ile ilişkili durumları, bildiği kuram ve kavramlar çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. Ayrımcılığı azaltma, ayrımcılıkla mücadeleye yönelik çalışma önerileri üretebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders planının tanıtılması. Dersle ilgili kaynaklar ve dersin işleniş biçimi hakkında bilgi verilmesi. Ayrımcılık konusunun önemine ilişkin giriş niteliğinde bir tartışma | - |
2) | Sosyal Kategorizasyon Kalıpyargılar Kalıpyargı İçerik Modeli | - |
3) | İç grup ve dış grup kavramları İç gruba yönelik yanlılıklar Dış gruba yönelik yanlılıklar | - |
4) | Bir tutum olarak önyargı Önyargılarla ilişkili bireysel yatkınlıklar Önyargının dinamikleri | - |
5) | Benlik ve kimlik Kimliğin bir parçası olarak sosyal kimlikler Grupla özdeşleşme | - |
6) | Gruplararası ilişkilerde eşitlik ve eşitliksizlik Kendi grubunu kayırma Ayrımcılık kavramı ve ilişkili kavramlar Ayrımcılık türleri | - |
7) | Göreli Yoksunluk Kuramı Toplumsal Kalıcılık ve Hareketlilik | - |
8) | Vize Sınavları | - |
9) | Adalet kuramları Dehşet Yönetimi Kuramı Gruplararası Temas Kuramı | - |
10) | Sosyal Baskınlık Kuramı Sistemi Meşrulaştırma Kuramı Sosyal Karşılık Kuramı | - |
11) | Eşitsizliklerin ve ayrımcılığın bireysel sonuçları Eşitsizliklerin ve ayrımcılığın toplumsal sonuçları | - |
12) | Toplumsal eşitsizlikleri azaltma Kolektif eylem Pozitif ayrımcılık | - |
13) | Hukuksal açıdan ayrımcılık Ayrımcılığın önlenmesinde ve eşitliğin sağlanmasında hukukun rolü | - |
14) | Hukuksal açıdan ayrımcılık II Ayrımcılığın önlenmesinde ve eşitliğin sağlanmasında hukukun rolü II | - |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | - Çayır K. ve Ceyhan M.A (2012). Ayrımcılık Çok Boyutlu Yaklaşımlar. Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul - Allport G.W. (1979) Önyargının Doğası. N. Nirven (Çev.) Sakarya Üniversitesi Kültür Yayınları: Sakarya |
Diğer Kaynaklar: | - Hortaçsu N. (2007). Ben Biz Siz Hepimiz, Toplumsal Kimlik ve Gruplararası İlişkiler. İmge Kitabevi: Ankara - Demirel, T.E., Tikici, M. ve Çetin, C. (2011). Türk İş Yaşamında Ayrımcılık. Nobel Yayınları: Ankara - Çukur, C.Ş. ve Sayılan G. (2019). Uygulamalı Sosyal Psikoloji. Nobel Yayınları: Ankara |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | ||||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | ||||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 2 | 80 |
Toplam İş Yükü | 119 |