Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | BDT040 | ||||
Ders İsmi: | 3D Modeling and Texture Mapping | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MUHAMMED ALPARSLAN ÖZKARDEŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Alparslan Özkardeş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Derste öğrencilerin kendi tasarımı olan 3 boyutlu modellemeleri yapmaları amaçlanmaktadır. Ayrıca doku kaplama, ışıklandırma ve render konularının öğrenilmesiyle öğrenciler ürettikleri modelleri daha sonra animasyon haline getirmek için gerekli olan uygulama pratiğini de kazanmış olacaktır. |
Dersin İçeriği: | 3 boyutlu modellemeye giriş dersidir. Dijital ortamda kullanılan üç boyutlu modelleme teknikleri, spline modelleme, nurbs ile dış yüzey oluşturma, poligon ile örme, deformasyon yaparak modelleme, subdivide ile detaylandırma, modelleri kaplama, ışıklandırma ve render konularının detaylı işlenmesinden oluşur. Ayrıca temel düzey organik modelleme ve kıyafet simülasyonları da dersin kapsamındadır. Ders boyunca Blender isimli açık kaynak kodlu 3D tasarım, modelleme ve animasyon programı kullanılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 3 boyutlu modellemenin temel ilke, teknik ve kurallarını öğrenir. 2) 3 boyutlu modelleme yapma becerisi kazanır. 3) 3 boyutlu modelleme tasarımı için kullanılan dijital yazılımlar hakkında bilgi sahibi olup, ‘‘Blender’’ programının kullanımını bütün araçlarıyla birlikte öğrenir. 4) İlgili dijital veya basılı kaynakları değerlendirip, tasarımlarında kullanabilir. 5) Tasarladığı 3 boyutlu modellerin nasıl animasyon yapmaya hazır getirileceğini öğrenir. 6) Yaptığı 3 boyutlu modellemelerde hangi işlemi, ne amaçla yaptığı hakkında kesin bir bilgiye sahip olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders genel tanıtımı ve değerlendirmesi. Genel ders akışının ve değerlendirme ölçütlerinin paylaşılması. | |
2) | 3 boyutlu modellemeye giriş. Blender programının arayüzünün tanıtılması. Nesneleri hareket ettirme, nesneleri döndürme, obje ekleme veya silme, object ve edit mod, boyutlandırma, snapping gibi araçların kullanılması. 3 boyutlu modelleme yaparken kullanılabilecek teknikler hakkında genel konu anlatımı. | |
3) | Extrude, loop cut, inset face, shade smooth, shade flat, subdivide, polybuild, spin, duplicate spin gibi araçların kullanılması. Basit 3 boyutlu geometrik nesneler oluşturmak. Sandalye, masa ve dolap modeli uygulaması. | |
4) | Modifierlara giriş. Array modifier, bevel modifier, boolean modifier, decimate modifier, mirror modifier, screw modifier, solidify modifier, subdivision surface modifier, wireframe modifier uygulamaları. | |
5) | Blender’da materyal ve renk ayarlarına giriş. Shading panelinin kullanımı, Principled BSDF, mix shader. | |
6) | Texture ve doku kaplamaya giriş. UV map, UV editing, unwrap, PBR, node wrangler. Cam bardak modeli uygulaması. | |
7) | Materyalleriyle birlikte oturma odası modellemesi (masa, kanepe, televizyon, kitaplık, dolap, halı vb.). | |
8) | Ara sınav. | |
9) | Kale modelleme uygulaması. | |
10) | Donut modeli uygulaması. | |
11) | Tors modeli uygulaması. | |
12) | Organik modelleme, karakter modeline giriş. Yüz ve vücut. | |
13) | Karakter modeline devam. Kıyafetler ve aksesuarlar. | |
14) | Temel sahne, ışık ve render ayarları. | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Kitabı (Textbook) 1. Blender 3D Basics – Gordon Fisher 2. Blender 3D: Designing Objects – Pierre Armand Nicq & Romain Caudron 3. Blender Quick Start Guide: 3D Modeling, Animation, and Render - Allon Brito 4. 3D Computer Graphics - Alan Watt 5. Acting for Animators - Ed Hooks 6. The Animator’s Survival Kit - Richard Williams, 7. Learning Blender: A Hands-On Guide to Creating 3D Animated Characters - Olivar Villar 8. Character Animation in 3D: Use Traditional Drawing Techniques - Steve Roberts 9. Animasyonun Kutsal Kitabı – Maureen Furniss |
Diğer Kaynaklar: | Ders esnasında paylaşılan dijital kaynaklar, online izleme bağlantıları ve ilgili diğer dökümanlar. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Tasarım yapabilme Temel sanat ve tasarım becerilerine sahip olma Bir konu yada soruna yönelik fikir geliştirme ve bunu görselleştirme Estetik bir bakış açısına sahip olma 2 ve 3 Boyutlu Animasyon yapabilme Hareketli Grafik Tasarım (Animasyon) yapabilme Tasarım ve animasyon için gerekli program ve yazılımları kullanabilme Dijital Oyun Tasarımı yapabilme Bir fikri kurgulama ve senaryolaştırma Storyboard oluşturabilme Masaüstü yayıncılıkla ilgili (matbaa, baskı vb) konularda bilgi sahibi olma Tipografi ve duygu ilişkisini kavrama | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tasarım yapabilme Temel sanat ve tasarım becerilerine sahip olma Bir konu yada soruna yönelik fikir geliştirme ve bunu görselleştirme Estetik bir bakış açısına sahip olma 2 ve 3 Boyutlu Animasyon yapabilme Hareketli Grafik Tasarım (Animasyon) yapabilme Tasarım ve animasyon için gerekli program ve yazılımları kullanabilme Dijital Oyun Tasarımı yapabilme Bir fikri kurgulama ve senaryolaştırma Storyboard oluşturabilme Masaüstü yayıncılıkla ilgili (matbaa, baskı vb) konularda bilgi sahibi olma Tipografi ve duygu ilişkisini kavrama | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Ödevler | 10 | 0 | 3 | 30 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 5 | 5 | |||
Final | 1 | 0 | 5 | 5 | |||
Toplam İş Yükü | 68 |