Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE032
Ders İsmi: Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DİDEM ELİTEZ
Dersi Veren(ler): Şebnem Gümüşçü
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Okul Psikolojisi dersi okul ortamında karşılaşılabilecek olan bazı gelişimsel sorunlara değinmektedir. Bu derste hem teorileri ve modelleri, hem de gelişimsel sorunların biyolojik ve çevresel durumları incelenecektir. Bu dersin ikinci bir amacı da, okul ortamındaki sosyal ve akademik alanlarda gelişimsel çıkarımların geliştirilmesinin hedeflendiği önleyici stratejilerin ve müdahalelerin incelenmesidir.
Dersin İçeriği: Giriş ve Genel Bakış Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifi
Psikopatolojinin Biyolojik ve Çevresel Bağlamı
Davranım Sorunları
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
Dil ve Öğrenme Bozuklukları
Zeka Geriliği / Zihinsel Engeller
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
Aksama Olmayan, Verimli bir Sınıf Ortamı için İleriye Dönük Müdahaleler
Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler I
Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler II
Davranışsal ve Sosyal Yeterliği Arttırıcı Müdahaleler
Okul Öncesi Çocukların Çıkarımlarını Arttırıcı Müdahaleler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tipik ve atipik gelişimi tanır.
2) Gelişimsel psikopatoloji teorilerinin, bakış açılarını, ve modellerini açıklar.
3) Gelişimsel sorunların biyolojik ve çevresel bağlamını açıklar.
4) Davranım sorunlarının, DEHB, dil ve öğrenme sorunları, zihinsel engeller ve yaygın gelişimsel sorunların epidemiyolojisi, gelişimsel süreci, ve nedenlerini açıklar.
5) Okul öncesi çocuklar için gelişimsel çıkarımları arttırıcı stratejileri tanımlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Genel Bakış Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifi
2) Psikopatolojinin Biyolojik ve Çevresel Bağlamı
3) Davranım Sorunları
4) Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
5) Dil ve Öğrenme Bozuklukları
6) Zeka Geriliği / Zihinsel Engeller
7) Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
8) Ara sınav
9) Aksama Olmayan, Verimli bir Sınıf Ortamı için İleriye Dönük Müdahaleler
10) Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler I
11) Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler II
12) Davranışsal ve Sosyal Yetrliği Arttırıcı Müdahaleler
13) Okul Öncesi Çocukların Çıkarımlarını Arttırıcı Müdahaleler
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: Ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. 1 3
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. 2 2 1
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır.
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. 1 3 1 1
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 1 2 2
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3 1 1 2
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. 2 1 2 2
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 2 1 2
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır.
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. 1 2 2 1
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. 1 1 1
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. 1 1 1
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. 1 1 1
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. 1 1
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. 2 2 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. 2
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. 1
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. 1
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. 1
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 2
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. 2
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 2
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. 2
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. 2
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. 2
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. 2
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. 2
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. 2
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 98