Anestezi (İÖ) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM034 | ||||
Ders İsmi: | Sporcu Beslenmesi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MELTEM YILMAZ COŞAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Meltem YILMAZ COŞAR | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Spor performansının önemli bir parçası olan beslenme ile ilgili temel ilkeleri, performansı artırmaya yönelik beslenme uygulamalarını ve ergojenik destekleri, vücut bileşimini özel durumdaki sporcuların beslenme özelliklerini öğretmek. |
Dersin İçeriği: | Egzersiz, beslenme ve sağlık etkileşimi, sporcuların enerji ve makro besin öğeleri, sporcuların mikro besin öğeleri, antrenman / müsabaka öncesi, sırası ve sonrası beslenme özellikleri, sıvı tüketiminin önemi, ergojenik yardım, vücut kompozisyonu ve ağırlık kontrolü, farklı koşullarda egzersizde beslenme özellikleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Spor performansının önemli bir parçası olan beslenme ile ilgili temel ilkeleri, performansı artırmaya yönelik beslenme uygulamalarını ve ergojenik destekleri, vücut bileşimini özel durumdaki sporcuların beslenme özelliklerini bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders içeriğinin tanıtılması | |
2) | Vücut kompozisyonun saptanması, enerji ölçümü | |
3) | Vücut kompozisyonun saptanması, enerji ölçümü | |
4) | Sporcu beslenmesinde Makro besin ögelerinin yeri | |
5) | Sporcu beslenmesinde Mikro besin ögelerinin yeri | |
6) | Sporcu beslenmesinde Mikro besin ögelerinin yeri | |
7) | Ergojenikler ve besin destekleri | |
8) | ARA SINAV |
Ders Notları / Kitaplar: | Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001 Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997 Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995. Howley, E., Frank, B.D, Health and Fitness Instructor?s Handbook, third ed Human Kinetics, USA, 1997. Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000. |
Diğer Kaynaklar: | Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001 Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997 Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995. Howley, E., Frank, B.D, Health and Fitness Instructor?s Handbook, third ed Human Kinetics, USA, 1997. Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler. | |||||||||||||||
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir. | |||||||||||||||
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir. | |||||||||||||||
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır. | |||||||||||||||
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır. | |||||||||||||||
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir. | |||||||||||||||
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir. | |||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir. | |||||||||||||||
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir. | |||||||||||||||
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir. | |
2) | Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler. | |
3) | Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir. | |
4) | Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir. | |
5) | Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır. | |
6) | İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır. | |
7) | Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir. | |
8) | Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |
10) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
11) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
12) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
13) | Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir. | |
14) | Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir. | |
15) | Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |