Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM208 | ||||
Ders İsmi: | Hemşirelikte Sistematik Yaklaşım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. NURCAN UYSAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç.Dr. Nurcan UYSAL, Dr. Öğr. Üyesi Selvinaz ALBAYRAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin FSÖ modelini kullanarak hastanın/bireyin sağlık durumuna ilişkin verileri sistematik bir şekilde toplaması, verileri analiz ederek sorunları belirlemesi, doğru hemşirelik tanılarını koyabilmesi, konulan tanılara ilişkin hemşirelik girişimlerini planlaması, uygulaması ve bakım sonuçlarını değerlendirebilmesi beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Eleştirel düşünme, bakım kavramı, hemşirelik bakım verme modelleri, hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım ve önemi, hemşirelik sınıflandırma sistemleri, hemşirelik tanıları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirelik bakımı için sistematik veri toplayabilme 2) Hemşirelik bakımı için topladığı verileri sınıflandırabilme 3) Bireyin bakım gereksinimlerini belirleyebilme 4) Uygun hemşirelik tanılarını belirleyebilme 5) Sorunlara yönelik uygun hemşirelik girişimleri planlayabilme ve uygulayabilme 6) Verilen bakımın sonuçlarını değerlendirebilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtılması – Çalışma Gruplarının Belirlenmesi Eleştirel Düşünme ve Hemşirelik | Yok |
2) | Bakım Nedir? Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım Neden Önemli? | Yok |
3) | Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri Hemşirelik Bakım Modelleri - FSÖ | Yok |
4) | Veri Toplama ve Verilerin Analizi | Yok |
5) | Hemşirelik Tanısı Nasıl Konulur? | Yok |
6) | Hemşirelik Girişimlerini Belirleme, Uygulama ve Değerlendirme | Yok |
7) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Solunum Örüntüsünde Bozulma - Aktivite İntoleransı - Enfeksiyon riski | Yok |
8) | ARASINAV | Yok |
9) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Deri bütünlüğünde bozulma - Aspirasyon riski - Gaz değişiminde bozulma | Yok |
10) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Ağrı - Travma riski - Beden gereksinimden daha az beslenme | Yok |
11) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Acı çekme - Umutsuzluk - Güçsüzlük | Yok |
12) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Aile içi süreçlerinde değişiklik - Anksiyete - Korku | Yok |
13) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Beden imajında bozulma - Benlik saygısında bozulma - Sosyal izolasyon | Yok |
14) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi - Bilgi eksikliği - Bakım verici rolünde zorlanma - Uykusuzluk | Yok |
15) | Final sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Birol, L. (2018). Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. Ankara: Akademisyen. 2. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 3. Erdemir F. (2012) Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Ankara. 4. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara ZG. (2017) Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, Akademi Basın ve Yayıncılık, Ankara. 5. Acaroğlu, R., Kaya, H. (2018). Hemşirelik Tanıları Tanımlar ve Sınıflandırma 2018-2020. İstanbul: Nobel Tıp 6. Bozkurt, G., Sönemz Düzkaya, D., Terzi, B. (2017). Hemşirelik Sürecinin Uygulanması Klinik Karar Verme Süreci. İstanbul, Nobel Tıp. 7. Çiçek, S. H. ve Özdemir, L. (Çev.Ed). (2016). Hemşirelik Bakımını Planlama. 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık., Ankara. 8. Griffin, P.A., Patricia, P.A., Amy, H. (2019). Fundamentals of Nursing. 9rd Edition, Mosby, Philadelphia. 9. Karadağ A. Atabek Aştı T. (2018). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık. 10. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 11. Şenol Çelik, S. Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar. İstanbul: Akademi. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Birol, L. (2018). Systematic Approach to Nursing Process Nursing Care. Ankara: Academician. 2. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Nursing Interventions Classification-NIC. 6th Edition, Nobel Medical Bookstores, Ankara. 3. Erdemir F. (2012) Handbook of Nursing Diagnoses, Ankara. 4. Montenegro A, Caliskan N, Baykara ZG. (2017) Nursing Theories and Models, Akademi Press and Publishing, Ankara. 5. Acaroglu, R., Kaya, H. (2018). Nursing Diagnoses Definitions and Classification 2018-2020. Istanbul: Nobel Medicine 6. Bozkurt, G., Sönemz Düzkaya, D., Terzi, B. (2017). Implementation of the Nursing Process Clinical Decision Making Process. Istanbul, Nobel Medicine. 7. Çiçek, S. H. and Özdemir, L. (Translated by Ed). (2016). Planning Nursing Care. 2nd Edition. Nobel Academic Publishing., Ankara. 8. Griffin, P.A., Patricia, P.A., Amy, H. (2019). Fundamentals of Nursing. 9rd Edition, Mosby, Philadelphia. 9. Karadağ A. Atabek Aştı T. (2018). Fundamentals of Nursing: The Science and Art of Nursing, Academy Press and Publishing. 10. Ozkan, A. H. (2014). Fundamentals of Science, Philosophy and Care in Nursing. 1st Edition., Akademi Press and Publishing, Istanbul. 11. Şenol Çelik, S. Karadağ, A. (2019). Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. Istanbul: Academy. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
2) | -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
3) | Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 3 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 1 |
5) | Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 1 |
6) | Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
8) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
10) | Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 3 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | 1 |
13) | Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
14) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 |
15) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 |
16) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 1 |
18) | Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | 3 |
19) | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 |
20) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 1 |
21) | Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | 1 |
22) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
23) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 |
24) | Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 3 |
25) | Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | 1 |
26) | Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | 1 |
27) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 1 |
28) | Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 29 |
Sunum / Seminer | 16 | 32 |
Ödevler | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 16 | 16 |
Final | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 125 |