Hemşirelik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUR032 | ||||
Ders İsmi: | Stres yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TUĞBA PEHLİVAN SARIBUDAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Pehlivan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Bu derste öğrencinin stresin belirtilerini, nedenlerini ve vücudun stres tepkilerini öğrenerek kendi durumunu değerlendirmesi ve farkındalığını artırması amaçlanır. Ayrıca etkili baş etme yöntemleri öğrenilerek stresle baş etme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin sonunda öğrenciler, 1. Stresi tanımlayın ve stres terminolojisini öğrenin 2. Savaş ya da kaç tepkisini ve strese verilen fizyolojik tepkileri açıklayın 3. Genel adaptasyon sendromunu öğrenin 4. Stres belirtilerini anlatın 5. Stres kaynaklarını açıklayın 6. Stres ve hastalık arasındaki ilişkiyi kurun 7. Uyarlanabilir ve uyumsuz davranışları bilin 8. Mesleki stresi, tükenmişliği, merhamet yorgunluğunu öğrenin 9. Direnç kavramını öğrenin 10. Stres yönetimi tekniklerini öğrenin: Gevşeme, nefes egzersizleri, meditasyon, fiziksel egzersiz, zamanla ilgili stresi yönetme, beslenme ve sağlıklı yaşam tarzı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Stresi tanımlayın ve stres terminolojisini öğrenin 2) 2. Savaş ya da kaç tepkisini ve strese verilen fizyolojik tepkileri açıklayın 3) 3. Genel adaptasyon sendromunu öğrenin 4) 4. Stres belirtilerini anlatın 5) 5. Stres kaynaklarını açıklayın 6) 6. Stres ve hastalık arasındaki ilişkiyi kurun 7) 7. Uyarlanabilir ve uyumsuz davranışları bilin 8) 8. Mesleki stresi, tükenmişliği, merhamet yorgunluğunu öğrenin 9) 9. Psikolojik dayanıklılık kavramını öğrenin 10) 10. Stres yönetimi tekniklerini öğrenin: Gevşeme, nefes egzersizleri, meditasyon, fiziksel egzersiz, zamanla ilgili stresi yönetme, beslenme ve sağlıklı yaşam tarzı |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | What is stress? The terminology of stress | Suggested Course Materials -Lehrer, P. M., Woolfolk, R. L. (2021) Principles and practice of stress management Fourth edition, Guilford Press, New York. -Olpin, M., Hesson, M. (2021). Stress management for life A Research-based, Experiential Approach. Fifth Edition. Cengage, United States. -Greenberg, J. S. (2017). Comprehensive stress management. Fourteenth edition. New York, NY : McGraw-Hill Education |
2) | Responses to Stress Fight-or-Flight Response Physiological response to stress | - |
3) | Genel uyum sendromu stres belirtileri | - |
4) | The power of perception *Perceived stress | - |
5) | Stres Kaynakları Stresin Öz Değerlendirmesi *Stres tepkisi ve siz | - |
6) | Stress and Illness | - |
7) | Adaptive and Maladaptive Behavior | - |
9) | Occupational stress | - |
10) | Burnout, compassion fatigue | - |
11) | Resilience | - |
12) | Stress Management: Individual Strategies Relaxation, breathing exercises | - |
13) | Stress Management: Individual Strategies Relaxation, breathing exercises | - |
14) | Stress Management: Individual Strategies Managing time-related stress, Nutrition and healthy lifestyle | - |
Ders Notları / Kitaplar: | -Lehrer, P. M., Woolfolk, R. L. (2021) Principles and practice of stress management Fourth edition, Guilford Press, New York. -Olpin, M., Hesson, M. (2021). Stress management for life A Research-based, Experiential Approach. Fifth Edition. Cengage, United States. -Greenberg, J. S. (2017). Comprehensive stress management. Fourteenth edition. New York, NY : McGraw-Hill Education |
Diğer Kaynaklar: | -Lehrer, P. M., Woolfolk, R. L. (2021) Principles and practice of stress management Fourth edition, Guilford Press, New York. -Olpin, M., Hesson, M. (2021). Stress management for life A Research-based, Experiential Approach. Fifth Edition. Cengage, United States. -Greenberg, J. S. (2017). Comprehensive stress management. Fourteenth edition. New York, NY : McGraw-Hill Education |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | ||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | ||||||||||
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | ||||||||||
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | ||||||||||
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||||||||
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | |
2) | Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | |
3) | Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | 1 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | |
5) | Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | |
6) | Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
8) | Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
10) | Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | |
12) | Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | |
13) | Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | 1 |
14) | Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | |
15) | Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | |
16) | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
18) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | |
19) | Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
20) | Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 12 | 12 | 64 | ||
Final | 1 | 60 | 22 | 22 | 104 | ||
Toplam İş Yükü | 168 |