Hemşirelik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUR030
Ders İsmi: Psikosoyal değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TUĞBA PEHLİVAN SARIBUDAK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fatma Eker
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; hastalığın duygusal alanlarıyla, sağlığı etkileyen yaşam krizleriyle ya da psikiyatrik bozukluklarla baş etme güçlüğü yaşayan bireylere yardım etmek için gerekli hemşirelik bilgi ve becerilerinin öğretilmesi, hastalıklara verilen psikososyal yanıtların özelliklerini anlama ve değerlendirebilme yeteneğinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğini; psikososyal hemşirelik becerileri, hastalığa psikososyal yanıt, psikososyal hemşirelik değerlendirmesi, hemşirelerin zor hasta davranışlarına tepkileri, krize müdahale,öfke problemleri, anksiyeteli hasta ile çalışma, konfüzyon problemleri vb. konular oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hastalığa verilen duygusal tepkide, beden imajı, benlik saygısı, güçsüzlük, kayıp, umutsuzluk gibi kavramları tanımlayabilir.
2) Hastanın hastalığa yanıt olarak kullandığı savunma mekanizmalarını ve yaygın olarak kullanılan baş etme mekanizmalarını açıklayabilir.
3) Hastanın psikososyal hemşirelik değerlendirmesini yapabilir.
4) Terapötik iletişim tekniklerini ve hastayı kabullenme, güven oluşturma, benlik saygısını artırma gibi psikososyal becerileri gibi kullanabilir.
5) Anksiyete, konfüzyon, ağrı deneyimleyen ya da öfke gibi problemi olan hastaların psikososyal hemşirelik girişimlerini planlayabilir.
6) Hastanın kriz tepkisini değerlendirebilir ve kriz görüşmesi yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikososyal hemşirelik, psikososyal bakım ve önemi Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
2) Hastalık durumunda gözlenen psikososyal tepkiler Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
3) Zor hasta kavramı ve hemşirelerin zor hasta davranışlarına olası tepkileri 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
4) Ağrı ve ağrı sorunu olan bireye hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
5) Agresif ve şiddet potansiyeli olan birey ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
6) Öfke, anskiyete ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
7) Beslenme problemleri ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
8) Spirütüel sıkıntısı olan birey ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
9) Konfüzyon ve konfüze bireye hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
10) Manipülatif / uyumsuz hasta/ talep edici/ bağımlı hasta ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
11) Seksüel sorunu olan birey ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
12) Madde kullanım bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
13) Kriz ve krize müdahale 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE,
14) Film tartışması --

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
Diğer Kaynaklar: Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 2
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 1 1 1
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. 1 1
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 2
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. 1
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 1
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak.
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar.
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 1
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır.
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 1 1
Ara Sınavlar 5 5 25
Final 10 10 100
Toplam İş Yükü 130