Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrenciye diyabetli yetişkin bireyin ve ailesinin diyabetle ilgili bakım ve eğitim ihtiyaçlarını karşılayabilecek bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders şunları içerir; Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması, Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı, Diyabette Tanı, Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları, Oral Antidiyabetik Yönetim, İnsülin Tedavisi Yönetimi, Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları, Kendi Kendini İzleme ve Egzersizin Önemi, Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı, Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı, Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi (gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat), Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık, Diyabetin Psikososyal Yönleri, Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü, Dersin Değerlendirilmesi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin Tanıtımı, Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması |
Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.11-13. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 185-206. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013 |
2) |
Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı |
Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.1-10. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. s. 14-15. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. S.89-105. |
3) |
Diyabette Tanı |
- |
3) |
Diyabette Tanı |
- |
4) |
Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları |
- |
5) |
Oral Antidiyabetik Yönetim |
- |
6) |
İnsülin Tedavisi Yönetimi |
- |
7) |
Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları |
- |
8) |
Kendini İzleme ve Egzersizin Önemi |
- |
9) |
Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı |
- |
10) |
Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı |
- |
11) |
Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi (gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat) |
- |
12) |
Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlığı |
- |
13) |
Diyabetin Psikososyal Yönleri |
- |
14) |
Diyabette Önleme Stratejileri ve Önlemede Hemşirenin Rolü, Kurs Değerlendirmesi |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. |
1 |
2) |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. |
1 |
3) |
Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. |
|
5) |
Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. |
2 |
6) |
Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
7) |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
1 |
8) |
Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. |
1 |
9) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
2 |
10) |
Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
1 |
12) |
Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. |
1 |
13) |
Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. |
|
14) |
Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. |
|
15) |
Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. |
1 |
16) |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. |
|
17) |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
1 |
18) |
Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. |
|
19) |
Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
1 |
20) |
Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
|