Dersin Amacı: |
Böbrek yetmezliği hastalığının patofizyolojisini bilme, diyaliz (Hemodiyaliz-Periton diyalizi) gereksinimi olan hastaları takip edebilme, diyalizde kullanılan araç-gereçleri hazırlama ve kullanma, diyalizdeki hasta bakımını öğrenme, diyaliz hastasının sorunlarına yönelik bakım hedeflerini geliştirme ve hemşirelik bakım sürecine uygun planlamalar yapabilme becerisi kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği: |
Böbrek Anatomisi ve Fizyolojisi, Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Bakımı, Diyaliz İle İlgili Genel Bilgiler- Diyalizin Fizyolojik Prensipleri, Diyaliz Çeşitleri-Hemodiyaliz-Periton Diyalizi-Uygulama, Hemodiyaliz Endikasyonları ve Hemodiyalizde Hasta Seçimi, Hemodiyalizde Kullanılan Araç-Gereçler, Hemodiyaliz Hemşirelik Uygulamaları, Hemodiyalizde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri, Peritondiyaliz Endikasyonları ve Periton Diyalizinde Hasta Seçimi, Periton Diyalizinde Kullanılan Araç-Gereçler, Peritondiyaliz Hemşirelik Uygulamaları, Periton Diyalizinde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri,Diyalizde Kullanılan İlaçlar ve Diyalizde Beslenme
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Böbrek Anatomisi ve Fizyolojisi
|
|
1) |
Hemodiyalizde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri
|
|
2) |
Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Bakımında kanıt temelli yaklaşımlar literatür tarama
|
|
3) |
Diyaliz İle İlgili Genel Bilgiler- Diyalizin Fizyolojik Prensipleri literatür tarama
|
|
4) |
Diyaliz Çeşitleri-Hemodiyaliz-Periton Diyalizi-Uygulama literatür tarama
|
|
5) |
Peritondiyaliz Endikasyonları ve Periton Diyalizinde Hasta Seçimi literatür tarama
|
|
6) |
Periton Diyalizinde Kullanılan Araç-Gereçler
|
|
7) |
Peritondiyalizinde Kanıt Temelli Hemşirelik Uygulamaları
|
|
8) |
Periton Diyalizinde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri Problems
|
|
9) |
Diyaliz Yeterliliği
|
|
10) |
Diyalizde Kullanılan İlaçlar ve Diyalizde Beslenme
|
|
11) |
Hemodiyaliz Endikasyonları ve Hemodiyalizde Hasta Seçimi
|
|
12) |
Hemodiyalizde Kullanılan Araç-Gereçler |
|
13) |
Hemodiyaliz Hemşirelik Uygulamaları |
|
14) |
Hemodiyalizde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimler |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Hemodiyaliz Hemşireliği El Kitabı, ed. E. Akoğlu, Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Takav Matbaaclık Yayıncılık, Ankara, 2000 2. Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010 |
Diğer Kaynaklar: |
Hemodiyaliz Hemşireliği El Kitabı, ed. E. Akoğlu, Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Takav Matbaaclık Yayıncılık, Ankara, 2000 2. Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010 3.Clarkson MR, Brenner BM. The Kidney. Pocket Comp., 7. baskı, 2007.Levy J, Morgan J, Brown E. Oxford Diyaliz El Kitabı.Nobel Tıp Kitabevleri,2004 Periton Diyaliz El Kitabı |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. |
|
2) |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. |
|
3) |
Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. |
|
5) |
Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. |
|
6) |
Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
7) |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
8) |
Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. |
|
9) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
10) |
Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
|
12) |
Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. |
|
13) |
Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. |
|
14) |
Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. |
|
15) |
Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. |
|
17) |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
|
18) |
Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. |
|
19) |
Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
20) |
Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
|