Hemşirelik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUR022
Ders İsmi: Cinsel sağlık
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. ESRA ÇALIŞKAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Emine Türkmen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin cinsel sağlık/üreme sağlığının tanımı, bütünsel yaklaşımla sunulan cinsel sağlık /üreme hizmetleri, Türkiye’de CS/ÜS’nın durumu, üreme sağlığının sağlık hizmetleri içerisindeki yeri konusunda bilgi kazanması, cinsel yanıt döngüsü, özel dönemlerde cinsel sağlık, cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, aile planlaması hakkında bilgi sahibi olup cinsellik ve cinsel sağlık sorunlarını değerlendirebilmesidir.
Dersin İçeriği: Dünyada ve Ülkemizde Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlığı Etkileyen Faktörler Üreme sağlığı ve cinsel sağlık kavramları Üreme hakları ve toplumsal cinsiyet eşitliği Cinsel işlev fizyolojisi Yaş/gelişim dönemlerine özgü temel düzeyde cinsel sağlık ve üreme sağlığının gelişimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Üreme sağlığı ve cinsel sağlık kavramlarını ve önemini tanımlayabilir.
2) Cinsel Sağlık ve üreme sağlığının Dünya ve Türkiye’deki durumunu açıklayabilir.
3) Üreme hakları ve toplumsal cinsiyet konusunda bilgi sahibi olur.
4) Cinsel eylem fizyolojisini açıklayabilir
5) Yaş/gelişim dönemlerine özgü temel düzeyde cinsel sağlık ve üreme sağlığı eğitimi verebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Dersine Giriş Kızılaya Beji, N. (2015). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Coşkun, A.M. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları. 3. Taşkın, L.(2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 13. Basım. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 4. Taşkın L. (2008). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 5. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürgan T, Önderoğlu L,S, Yaralı H, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. Davidson M,R, London M,L, Wieland Ladewig P,A.(2008). Pregnancy at Risk: Gestational Onset. Olds' Maternal-Newborn Nursing & Women's Health Across the Lifespan (8th Edition),Pearson Edication Ltd.,London. 7. Abalı Çetin S, Aslan E. Bölüm 6. Kadın Cinsel Sağlığı ve Kadına Yönelik Cinsel Şiddet, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş 2. Baskı, Ed. N Kızılkaya Beji, Nobel Tıp Kitabevleri, s.239-252, ISBN No. 978-605-335-246-4. İstanbul, 2017. 8. Perry, S.E., Hockenberry, M.J., Lowdermik, D.L., Wilson, D. (2010). Maternal Child Nursing Care (4th Ed.).Mosby Elsevier.
1) Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Dersine Giriş Kızılaya Beji, N. (2015). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Coşkun, A.M. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları. 3. Taşkın, L.(2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 13. Basım. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 4. Taşkın L. (2008). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 5. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürgan T, Önderoğlu L,S, Yaralı H, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. Davidson M,R, London M,L, Wieland Ladewig P,A.(2008). Pregnancy at Risk: Gestational Onset. Olds' Maternal-Newborn Nursing & Women's Health Across the Lifespan (8th Edition),Pearson Edication Ltd.,London. 7. Abalı Çetin S, Aslan E. Bölüm 6. Kadın Cinsel Sağlığı ve Kadına Yönelik Cinsel Şiddet, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş 2. Baskı, Ed. N Kızılkaya Beji, Nobel Tıp Kitabevleri, s.239-252, ISBN No. 978-605-335-246-4. İstanbul, 2017. 8. Perry, S.E., Hockenberry, M.J., Lowdermik, D.L., Wilson, D. (2010). Maternal Child Nursing Care (4th Ed.).Mosby Elsevier.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kızılaya Beji, N. (2015). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Coşkun, A.M. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları. 3. Taşkın, L.(2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 13. Basım. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 4. Taşkın L. (2008). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 5. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürgan T, Önderoğlu L,S, Yaralı H, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. Davidson M,R, London M,L, Wieland Ladewig P,A.(2008). Pregnancy at Risk: Gestational Onset. Olds' Maternal-Newborn Nursing & Women's Health Across the Lifespan (8th Edition),Pearson Edication Ltd.,London. 7. Abalı Çetin S, Aslan E. Bölüm 6. Kadın Cinsel Sağlığı ve Kadına Yönelik Cinsel Şiddet, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş 2. Baskı, Ed. N Kızılkaya Beji, Nobel Tıp Kitabevleri, s.239-252, ISBN No. 978-605-335-246-4. İstanbul, 2017. 8. Perry, S.E., Hockenberry, M.J., Lowdermik, D.L., Wilson, D. (2010). Maternal Child Nursing Care (4th Ed.).Mosby Elsevier.
Diğer Kaynaklar: Kızılaya Beji, N. (2015). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Coşkun, A.M. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları. 3. Taşkın, L.(2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 13. Basım. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 4. Taşkın L. (2008). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 5. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürgan T, Önderoğlu L,S, Yaralı H, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. Davidson M,R, London M,L, Wieland Ladewig P,A.(2008). Pregnancy at Risk: Gestational Onset. Olds' Maternal-Newborn Nursing & Women's Health Across the Lifespan (8th Edition),Pearson Edication Ltd.,London. 7. Abalı Çetin S, Aslan E. Bölüm 6. Kadın Cinsel Sağlığı ve Kadına Yönelik Cinsel Şiddet, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş 2. Baskı, Ed. N Kızılkaya Beji, Nobel Tıp Kitabevleri, s.239-252, ISBN No. 978-605-335-246-4. İstanbul, 2017. 8. Perry, S.E., Hockenberry, M.J., Lowdermik, D.L., Wilson, D. (2010). Maternal Child Nursing Care (4th Ed.).Mosby Elsevier.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 1 1 2 1 2
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. 1 1 1 1
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 1 1 1 1
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 1 1 1 1 1
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 1 1 1 2 2
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1 1 1 1 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1 1
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. 1
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1 1 1 1 1
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 1 1 1
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. 1 1 1 1 1
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. 1 1 1 1 1
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. 1 1 1 1 1
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 1 1 1
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. 1 1 1 1 1
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 1 1 2 1
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 1
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. 1
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 1
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 1
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 1
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 1
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. 1
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 1
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. 1
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 1
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır.
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 1
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 116