Hemşirelik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUR210 | ||||
Ders İsmi: | Hemşirelikte Sistematik Yaklaşım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ESRA ÇALIŞKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Esra Çalışkan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri modelini kullanarak hastanın/bireyin sağlık durumu hakkında sistematik olarak veri toplayabilmesi, verileri analiz ederek sorunları belirleyebilmesi, doğru hemşirelik tanıları koyabilmesi, ilgili hemşirelik girişimlerini planlayabilmesi ve uygulayabilmesi beklenmektedir. tanılar ve bakım sonuçlarını değerlendirmek için. |
Dersin İçeriği: | Eleştirel düşünme, bakım kavramı, hemşirelik bakım modelleri, sistematik yaklaşım ve hemşirelik bakımındaki önemi, hemşirelik sınıflama sistemleri, hemşirelik tanıları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşımın önemini kavrayabilme, 2) Hemşirelik bakımı için sistematik veri toplayabilme, 3) Hemşirelik bakımı için toplanan verileri sınıflandırabilme, 4) Bireyin bakım ihtiyaçlarını belirleyebilme, 5) Uygun hemşirelik tanılarını belirleyebilme, 6) Sorunlara yönelik uygun hemşirelik girişimlerini planlayabilme, 7) Belirlenen inisiyatifleri uygulayabilmek, 8) Verilen bakımın sonuçlarını değerlendirebilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı – Çalışma Gruplarının Belirlenmesi | - |
2) | Hemşirelik Bakımı Nedir? Hemşirelik Bakımında Sistematik Bir Yaklaşım Neden Önemlidir? | ppt |
3) | Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri | ppt |
4) | Hemşirelik Bakım Modelleri - Fonksiyonel Sağlık Modelleri Modeli | ppt |
5) | Veri Toplama ve Verilerin Analizi | ppt |
6) | Hemşirelik Tanısı Nasıl konulur? Hemşirelik Müdahalelerinin Belirlenmesi, Uygulanması ve Değerlendirilmesi | ppt |
7) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi • Deri bütünlüğünün bozulması • Aspirasyon riski | ppt |
8) | Ara sınav | - |
9) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi • Travma riski • Beden gereksiniminden az beslenme | ppt |
10) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi • Aile süreçlerindeki değişiklikler • Anksiyete • Korku | ppt |
11) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi • Vücut imajında bozulma • Benlik saygısında bozulma • Sosyal izolasyon | ppt |
12) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi • Bilgi eksikliği • Bakım verici rolünde •Bozulmuş uyku düzeni | ppt |
13) | Seçilmiş Hemşirelik Tanılarının Analizi • Ağrı • Gaz alışverişinde bozulma | ppt |
14) | Ders değerlendirmesi | - |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Birol, L. (2018). Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. Ankara: Akademisyen. 2. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 3. Erdemir F. (2012) Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Ankara. 4. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara ZG. (2017) Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, Akademi Basın ve Yayıncılık, Ankara. 5. Acaroğlu, R., Kaya, H. (2018). Hemşirelik Tanıları Tanımlar ve Sınıflandırma 2018-2020. İstanbul: Nobel Tıp 6. Bozkurt, G., Sönemz Düzkaya, D., Terzi, B. (2017). Hemşirelik Sürecinin Uygulanması Klinik Karar Verme Süreci. İstanbul, Nobel Tıp. 7. Çiçek, S. H. ve Özdemir, L. (Çev.Ed). (2016). Hemşirelik Bakımını Planlama. 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık., Ankara. 8. Griffin, P.A., Patricia, P.A., Amy, H. (2019). Fundamentals of Nursing. 9rd Edition, Mosby, Philadelphia. 9. Karadağ A. Atabek Aştı T. (2018). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık. 10. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 11. Şenol Çelik, S. Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar. İstanbul: Akademi. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Birol, L. (2018). Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. Ankara: Akademisyen. 2. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 3. Erdemir F. (2012) Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Ankara. 4. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara ZG. (2017) Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, Akademi Basın ve Yayıncılık, Ankara. 5. Acaroğlu, R., Kaya, H. (2018). Hemşirelik Tanıları Tanımlar ve Sınıflandırma 2018-2020. İstanbul: Nobel Tıp 6. Bozkurt, G., Sönemz Düzkaya, D., Terzi, B. (2017). Hemşirelik Sürecinin Uygulanması Klinik Karar Verme Süreci. İstanbul, Nobel Tıp. 7. Çiçek, S. H. ve Özdemir, L. (Çev.Ed). (2016). Hemşirelik Bakımını Planlama. 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık., Ankara. 8. Griffin, P.A., Patricia, P.A., Amy, H. (2019). Fundamentals of Nursing. 9rd Edition, Mosby, Philadelphia. 9. Karadağ A. Atabek Aştı T. (2018). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık. 10. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 11. Şenol Çelik, S. Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar. İstanbul: Akademi. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | ||||||||||||||||||||
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | 1 | |||||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | ||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 2 | |||||||||||||||||||
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 2 | |||||||||||||||||||
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 | |||||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | |||||||||||||||||||
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | 2 | |||||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | ||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||||||||||||||||
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | ||||||||||||||||||||
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | ||||||||||||||||||||
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | ||||||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | 1 | |||||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||||
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | |
2) | Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | 1 |
3) | Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | |
5) | Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | |
6) | Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
8) | Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
10) | Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 1 |
12) | Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | |
13) | Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | |
14) | Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | |
15) | Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | |
16) | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | 2 |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
18) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | |
19) | Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 |
20) | Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 26 |
Ödevler | 12 | 24 |
Küçük Sınavlar | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 90 |