Ders Kodu: | MBG202 | ||||
Ders İsmi: | Moleküler Genetik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELİF AYLİN ÖZÜDOĞRU | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Veysel Sabri Hançer, Dr. Öğr. Üyesi Ali Tuğrul Akın | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders DNA, gen, kromozom, genom ve epigenom seviyelerinde moleküler genetiğe kapsamlı bir giriş niteliğindedir. Öğrenciler, Mendelian ve Mendelian olmayan kalıtım modellerini ve her ikisinin de insan sağlığını ve hastalığını nasıl etkilediğini inceleyerek başlarlar. Bunu, prokaryot ve ökaryotlarda genetik materyalin moleküler yönleri ve özelliklerine (DNA ve RNA yapısı, DNA replikasyonu, transkripsiyon, translasyon, gen regülasyonu, epigenetik, gen mutasyonu, DNA onarımı, rekombinasyon, immünogenetik ve transpozisyon dahil) vurgu yapar |
Dersin İçeriği: | DNA, gen, kromozom, genom ve epigenom seviyelerinde moleküler genetiğe kapsamlı bir giriş. Mendelian ve Mendelian olmayan kalıtım modelleri ve her ikisinin de insan sağlığını ve hastalığını nasıl etkilediği. Prokaryot ve ökaryotlarda genetik materyalin moleküler yönleri ve özellikleri (DNA ve RNA yapısı, DNA replikasyonu, transkripsiyon, translasyon, gen regülasyonu, epigenetik, gen mutasyonu, DNA onarımı, rekombinasyon, immünogenetik ve transpozisyon dahil). |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Geni tanımlar, tipik bir prokaryotik ve ökaryotik genin özelliklerini tanımlar ve tüm anahtar yukarı akış ve aşağı akış düzenleyici unsurlarıyla birlikte bir gen çizer. 2) Punnett kareleri, olasılık ve istatistik kullanarak genetik çaprazlamaların sonuçlarını tahmin eder. 3) Kromozomu tanımlar, normal ökaryotik kromozom yapısını ve sayısını tanımlar, hücre bölünmesi, bağlantı ve genetik rekombinasyon sırasında kromozom aktarımını şemalandırır ve prokaryotik ve ökaryotik kromozomları karşılaştırır. 4) Soyağacı analizi yoluyla insan popülasyonlarındaki Mendelian ve Mendelian olmayan kalıtım modellerini belirler ve hastalık mekanizmalarını aydınlatır. 5) Yaşam çeşitliliğinin genetik değişim süreçleriyle zaman içinde nasıl geliştiğini, özellikle de genetik ve genomik varyasyonun sağlık ve hastalıktaki rolünü anlar. 6) Bilgi okuryazarlığı (bilgiyi bulma, alma, düzenleme ve değerlendirme süreci) yoluyla genetik ve genomik sağlık okuryazarlığını geliştirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genetiğe giriş. | |
2) | Hücre bölünmesi ve eşeyli üreme | |
3) | Mendel genetiği, DNA ve RNA, DNA replikasyonu. | |
4) | Transkripsiyon ve translasyon | |
5) | Ökaryotik hücrelerde DNA organizasyonu ve transkripsiyon | |
6) | Genetik kod ve translasyon, Mutasyonlar ve DNA onarım mekanizmaları. | |
7) | Bakterilerde gen regülasyonu ve transkripsiyonel regülasyon. | |
8) | Ökaryotik gen regülasyonu ve genomik. | |
9) | Rekombinant DNA teknolojisi ve Biyoteknoloji Uygulamaları. | |
10) | Kanser genetiği ve gelişim genetiği. | |
11) | Popülasyon genetiği. | |
12) | Genetikteki yeni gelişmelerin tartışılması | |
13) | Final sınavları için genel tekrar | |
14) | Final sınavları için genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Hücrenin Moleküler Biyolojisi, Lodish Berk et al. |
Diğer Kaynaklar: | Yoktur |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 5 | 65 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 30 | 30 | |||
Final | 1 | 0 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü | 164 |