Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MATH213 | ||||
Ders İsmi: | Mühendisler için Sayısal Yöntemler | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞÜKRÜ YALÇINKAYA | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üy. GÜRSAN ÇOBAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, mühendislik tasarımı ve analizinde ortaya çıkan problemlerin bilgisayar destekli çözümlerinde sayısal yöntemlerin uygulanmasını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Modelleme, bilgisayarlar ve hata analizi, hata yığılması, duyarlık kaybı, stabilite, şart sayısı, doğrusal olmayan denklemlerin kökleri, doğrusal denklem sistemlerinin sayısal çözümleri (doğrudan/iteratif), interpolasyon (vandermonde, bölünmüş farklar, spline), eğri uydurma (doğrusal ve doğrusal olmayan regresyon), sayısal türev, sayısal integrasyon, diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri, sayısal analizde ileri düzey konulara bakış (ek konular) |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel bilgisayar ortamında gerçel sayıların kodlanması, fonksiyon yaklaştırımı (Taylor), koşul sayısı, kesme ve hata analizini gerçekleştirebilirler. 2) Doğrusal olmayan fonksiyonların gerçel köklerini veya Ax=b şeklindeki doğrusal denklem sistemlerini doğrudan veya yinelemeli çözüm algoritmaları ile çözebilirler. 3) Bir veri kümesini modelleyebilmek için kullanılan interpolasyon veya istatistiksel regresyon fonksiyonlarının bilinmeyenlerinin hesaplanması için çözücü denklemleri türetebilirler. 4) Türev ve integralleri sayısal olarak hesaplayabilirler ve birinci mertebeden diferansiyel sistemleri sayısal olarak çözebilirler. 5) Yöntemin yakınsaklığını, kararlılığını veya hata mertebesini öngörebilirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel konular, sayılar, taban kavramı, bilimsel notasyon, programlama araçları | Chapra CH1, CH2 and Supplementary Slides |
2) | Modelleme, bilgisayarlar ve hata analizi (kesme,yuvarlatma, Taylor serisi) | Chapra CH3, CH4 and Supplementary Slides |
3) | Doğrusal olmayan denklemlerin sayısal çözümleri, f(x)=0 | Chapra CH5, CH6 and Supplementary Slides |
4) | Cebirsel denklem sistemlerinin çözümleri için sayısal yaklaşımlar A*x=b | Chapra CH9, CH10 and Supplementary Slides |
5) | Cebirsel denklem sistemlerinin çözümleri için sayısal yaklaşımlar A*x=b | T.Sauer CH2, CHAPRA CH11 and Supplementary |
6) | İnterpolasyon ve polinom yaklaştırımları 1 | Supplementary Slides |
7) | İnterpolasyon ve polinom yaklaştırımları 2 | Supplementary Slides |
8) | Ara sınav | |
9) | Eğri uydurma (Regresyon) | Chapra CH17, Supplementary Slides |
10) | Sayısal türev | Chapra CH23, Supplementary Slides |
11) | Sayısal integrasyon 1 | Chapra CH21, Supplementary Slides |
12) | Sayısal İntegrasyon 2 | Chapra CH22, Supplementary Slides |
13) | Başlangıç değer problemlerinin sayısal çözümü | Chapra CH25 and Supplementary Slides |
14) | Ek konular: Sonlu farklar ve sınır değer problemleri, Simetrik matrislerin özdeğer ve özvektör problemlerine hesaplamalı yaklaşımlar | Slides |
Ders Notları / Kitaplar: | Steven C. Chapra, Raymond P. Canale, Numerical Methods for Engineers, 7th Edition, McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: | Timothy Sauer, Numerical Analysis, 7th Edition, Pearson. Jaan Kiusalaas, Numerical Methods in Engineering with Python 3, Cambridge Unv. Press. (For sample codes) http://nm.mathforcollege.com/NumericalMethodsTextbookUnabridged/ (onlinesource, offline content) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||||||||
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 |
2) | Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 2 | 26 | |||
Uygulama | 13 | 0 | 2 | 26 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 2 | 26 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 23 | 2 | 25 | |||
Toplam İş Yükü | 118 |