MATH213 Numerical Methods for Engineersİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri ve Sistem Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri ve Sistem Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MATH213
Ders İsmi: Mühendisler için Sayısal Yöntemler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÜRSAN ÇOBAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üy. GÜRSAN ÇOBAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere, mühendislik tasarımı ve analizinde ortaya çıkan problemlerin bilgisayar destekli çözümlerinde sayısal yöntemlerin uygulanmasını öğretmektir.
Dersin İçeriği: Modelleme, bilgisayarlar ve hata analizi, hata yığılması, duyarlık kaybı, stabilite, şart sayısı, doğrusal olmayan denklemlerin kökleri, doğrusal denklem sistemlerinin sayısal çözümleri (doğrudan/iteratif), interpolasyon (vandermonde, bölünmüş farklar, spline), eğri uydurma (doğrusal ve doğrusal olmayan regresyon), sayısal türev, sayısal integrasyon, diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri, sayısal analizde ileri düzey konulara bakış (ek konular)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel bilgisayar ortamında gerçel sayıların kodlanması, fonksiyon yaklaştırımı (Taylor), koşul sayısı, kesme ve hata analizini gerçekleştirebilirler.
2) Doğrusal olmayan fonksiyonların gerçel köklerini veya Ax=b şeklindeki doğrusal denklem sistemlerini doğrudan veya yinelemeli çözüm algoritmaları ile çözebilirler.
3) Bir veri kümesini modelleyebilmek için kullanılan interpolasyon veya istatistiksel regresyon fonksiyonlarının bilinmeyenlerinin hesaplanması için çözücü denklemleri türetebilirler.
4) Türev ve integralleri sayısal olarak hesaplayabilirler ve birinci mertebeden diferansiyel sistemleri sayısal olarak çözebilirler.
5) Yöntemin yakınsaklığını, kararlılığını veya hata mertebesini öngörebilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel konular, sayılar, taban kavramı, bilimsel notasyon, programlama araçları Chapra CH1, CH2 and Supplementary Slides
2) Modelleme, bilgisayarlar ve hata analizi (kesme,yuvarlatma, Taylor serisi) Chapra CH3, CH4 and Supplementary Slides
3) Doğrusal olmayan denklemlerin sayısal çözümleri, f(x)=0 Chapra CH5, CH6 and Supplementary Slides
4) Cebirsel denklem sistemlerinin çözümleri için sayısal yaklaşımlar A*x=b Chapra CH9, CH10 and Supplementary Slides
5) Cebirsel denklem sistemlerinin çözümleri için sayısal yaklaşımlar A*x=b T.Sauer CH2, CHAPRA CH11 and Supplementary
6) İnterpolasyon ve polinom yaklaştırımları 1 Supplementary Slides
7) İnterpolasyon ve polinom yaklaştırımları 2 Supplementary Slides
8) Ara sınav
9) Eğri uydurma (Regresyon) Chapra CH17, Supplementary Slides
10) Sayısal türev Chapra CH23, Supplementary Slides
11) Sayısal integrasyon 1 Chapra CH21, Supplementary Slides
12) Sayısal İntegrasyon 2 Chapra CH22, Supplementary Slides
13) Başlangıç değer problemlerinin sayısal çözümü Chapra CH25 and Supplementary Slides
14) Ek konular: Sonlu farklar ve sınır değer problemleri, Simetrik matrislerin özdeğer ve özvektör problemlerine hesaplamalı yaklaşımlar Slides

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Steven C. Chapra, Raymond P. Canale, Numerical Methods for Engineers, 7th Edition, McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: Timothy Sauer, Numerical Analysis, 7th Edition, Pearson.

Jaan Kiusalaas, Numerical Methods in Engineering with Python 3, Cambridge Unv. Press. (For sample codes)

http://nm.mathforcollege.com/NumericalMethodsTextbookUnabridged/ (onlinesource, offline content)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fen bilimleri, matematik, mühendislik ve teknoloji alanlarında yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi kullanarak karmaşık imalat ve servis sistemleri tasarlama, problemleri tespit etme, formüle etme ve çözümleme yeteneğine sahiptir.
2) İnsan, bilgi, hammadde ve enerji bileşenlerinden oluşan bütünleşik sistemlerin analizi için uygun metot belirleme ve bunları uygulama; veri toplama, işleme ve çıkarımlarda bulunma; ve mühendislik becerilerini kullanarak sonuca ulaşma yeteneğne sahiptir.
3) Farklı sistemlere ait çıktıları gerçekçi kısıtlar altında eniyilemek üzere mühendislik tasarım prensipleri ile birlikte uygun analitik, hesaplamalı ve deneysel mühendislik tekniklerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma yeteneğine sahiptir. 3 3 3 3
4) Alanındaki mühendislik uygulamalarında modern teknoloji, cihaz, yazılım ve yazılım dillerinden uygun olanını seçme ve etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
5) Küresel, kültürel, toplumsal, ekonomik ve çevresel meseleler konusunda bir farkındalık içerisinde toplum sağlığı, güvenliği ve refahına katkıda bulunacak endüstri odaklı çözümler üretme yeteneğine sahiptir.
6) Mesleği ile ilgili karşılaştığı durumlarda etik, profesyonel ve yasal sorumluluklarını göz ardı etmeden karar verme bilincine sahiptir.
7) Sürdürülebilirlik, girişimcilik, yenilikçilik gibi güncel kavramlar konusunda farkındalık; ve bu kavramların kendi mesleği üzerindeki etkilerini anlayabilme yeteneğine sahiptir.
8) Alanıyla ilgili farklı kitlelerle etkin bir şekilde yazılı ve sözlü bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunacak düzeyde iletişim kurma ve sunum yapabilme; karşılaştığı teknik rapor ve çizimleri anlama ve gerektiğinde bunları hazırlayabilme yeteneğine sahiptir.
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme yeteneğine sahiptir.
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde, alanı ile ilgili ortaya çıkan her türlü yeniliği takip ederek bu yeniliklere ayak uydurabilme ve bunları mesleğine yansıtabilme yeteneğine sahiptir.
11) Disiplinler arası projelerde verimli çalışabilme, işbirliğine açık olma ve gerektiğinde inisiyatif alarak liderlik yapma, riskleri yönetme, faaliyetleri planlama ve strateji geliştirme yeteneğine sahiptir.
12) İnsan-makine etkileşimi ve yapay zeka alanında ortaya çıkan yeni yaklaşımları takip edebilme ve kendi alanındaki problemler üzerinde uygulama yeteneğine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fen bilimleri, matematik, mühendislik ve teknoloji alanlarında yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi kullanarak karmaşık imalat ve servis sistemleri tasarlama, problemleri tespit etme, formüle etme ve çözümleme yeteneğine sahiptir.
2) İnsan, bilgi, hammadde ve enerji bileşenlerinden oluşan bütünleşik sistemlerin analizi için uygun metot belirleme ve bunları uygulama; veri toplama, işleme ve çıkarımlarda bulunma; ve mühendislik becerilerini kullanarak sonuca ulaşma yeteneğne sahiptir.
3) Farklı sistemlere ait çıktıları gerçekçi kısıtlar altında eniyilemek üzere mühendislik tasarım prensipleri ile birlikte uygun analitik, hesaplamalı ve deneysel mühendislik tekniklerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma yeteneğine sahiptir. 2
4) Alanındaki mühendislik uygulamalarında modern teknoloji, cihaz, yazılım ve yazılım dillerinden uygun olanını seçme ve etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
5) Küresel, kültürel, toplumsal, ekonomik ve çevresel meseleler konusunda bir farkındalık içerisinde toplum sağlığı, güvenliği ve refahına katkıda bulunacak endüstri odaklı çözümler üretme yeteneğine sahiptir.
6) Mesleği ile ilgili karşılaştığı durumlarda etik, profesyonel ve yasal sorumluluklarını göz ardı etmeden karar verme bilincine sahiptir.
7) Sürdürülebilirlik, girişimcilik, yenilikçilik gibi güncel kavramlar konusunda farkındalık; ve bu kavramların kendi mesleği üzerindeki etkilerini anlayabilme yeteneğine sahiptir.
8) Alanıyla ilgili farklı kitlelerle etkin bir şekilde yazılı ve sözlü bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunacak düzeyde iletişim kurma ve sunum yapabilme; karşılaştığı teknik rapor ve çizimleri anlama ve gerektiğinde bunları hazırlayabilme yeteneğine sahiptir.
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme yeteneğine sahiptir.
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde, alanı ile ilgili ortaya çıkan her türlü yeniliği takip ederek bu yeniliklere ayak uydurabilme ve bunları mesleğine yansıtabilme yeteneğine sahiptir.
11) Disiplinler arası projelerde verimli çalışabilme, işbirliğine açık olma ve gerektiğinde inisiyatif alarak liderlik yapma, riskleri yönetme, faaliyetleri planlama ve strateji geliştirme yeteneğine sahiptir.
12) İnsan-makine etkileşimi ve yapay zeka alanında ortaya çıkan yeni yaklaşımları takip edebilme ve kendi alanındaki problemler üzerinde uygulama yeteneğine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Uygulama 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 26
Ara Sınavlar 2 15
Final 2 25
Toplam İş Yükü 118