Kimya (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MATH110
Ders İsmi: Matematik 2
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: BENS101 - Calculus 1 | ENS101 - Calculus I | MATH109 - Calculus 1
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SELÇUK DEMİR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üy. FUNDA ÖZDEMIR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Has olmayan integraller, diziler ve seriler, çok değişkenli fonksiyonların türevlenmesi, optimize edilmesi, integralinin alınması ve çeşitli koordinat sistemlerini öğretmek ve bu kavramları mühendislik problemlerinin çözümünde kullanma becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Has olmayan integraller, diziler ve seriler, fonksiyonların serilere göre yaklaşımı, çok değişkenli fonksiyonlar, çok değişkenli fonksiyonların türevlenmesi, optimize edilmesi, integralinin alınması, Kartezyen ve polar koordinat sistemlerinde integral hesabı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sınırsız aralıklarda integral alma hesabı yapabilir.
2) Serilerin yakınsaklığı kavramını öğrenir ve serilerin yakınsaklığını belirlemek için çeşitli testler uygular; Taylor polinomları aracılığıyla fonksiyonların Taylor temsillerini ve yaklaşık fonksiyonları bulur.
3) Çok değişkenli fonksiyon kavramını anlar, 3 boyutlu uzaylarda grafikler çizer.
4) Kısmi türevleri, yönlü türevleri hesaplar ve yüzeylere teğet düzlemlerin denklemlerini yazar; yerel ekstremumları bulmak ve test etmek için kısmi türevleri uygular.
5) Kartezyen ve kutupsal koordinatlarda çift katlı integralleri ve Kartezyen koordinatlarda üç katlı integralleri hesaplar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Has olmayan integraller
2) Diziler, sonsuz seriler
3) Diverjans ve integral testleri
4) Oran ve alterne seri testleri
5) Kuvvet serileri, Taylor serileri
6) Vektörler, nokta çarpımı
7) Çapraz çarpım, düzlemler ve yüzeyler
8) Ara sınav
9) Seviye eğrileri, limit ve süreklilik
10) Kısmi türevler, zincir kuralı, yönlü türevler, gradyan, teğet düzlemler
11) Maksimum/minimum problemleri
12) Lagrange çarpanları, dikdörtgensel bölgeler üzerinde çift katlı integraller
13) Genel bölgeler üzerinde veya kutupsal koordinatlarda çift katlı integraller
14) Üç katlı integraller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thomas, G.B. et al., Thomas’ Calculus, Pearson
Diğer Kaynaklar: Calculus Early Transcendentals 2nd Edition (Global Edition), Briggs, Cochran & Gillett.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir.
2) Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
3) Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır.
4) Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir.
5) Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar.
6) Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır.
7) İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır.
10) Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir.
11) Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir.
2) Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
3) Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır.
4) Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir.
5) Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar.
6) Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır.
7) İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır.
10) Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir.
11) Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 0 3 39
Uygulama 13 0 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 0 3 39
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 23 2 25
Toplam İş Yükü 144