İnşaat Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISE035 | ||||
Ders İsmi: | Risk Modelleme ve Analizi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SALİHA KARADAYI USTA | ||||
Dersi Veren(ler): | Ertuğrul Ayyıldız | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere risk analizi ve modellemede kullanılan çeşitli yöntem ve araçlar hakkında temel bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Ders, öğrencileri imalat, inşaat, sağlık, finans ve ulaşım dahil olmak üzere çeşitli sektörlerdeki riskleri belirlemek, değerlendirmek ve yönetmek için gerekli bilgi ve becerilerle donatmayı amaçlamaktadır. Olasılık teorisi, istatistiksel analiz, karar analizi, risk değerlendirmesi ve yönetimi gibi konuları ve hata ağacı analizi, olay ağacı analizi ve Monte Carlo simülasyonu dahil olmak üzere çeşitli risk analizi yöntemlerini kapsar. Kursu tamamlayan öğrenciler, risk analizi ve modelleme tekniklerini gerçek dünya problemlerine nasıl uygulayacakları ve kantitatif risk analizine dayalı bilinçli kararlar almaları konusunda sağlam bir anlayışa sahip olmalıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farklı risk türleri, risk değerlendirme yöntemleri ve risk yönetimi stratejileri de dahil olmak üzere risk analizi ve modellemesinin temel kavram ve ilkelerine ilişkin bir anlayış geliştirmek. 2) Hata ağacı analizi, olay ağacı analizi ve olasılık analizi gibi farklı risk analizi ve modelleme tekniklerini gerçek dünya problemlerine ve senaryolarına uygulama konusunda pratik deneyim kazanın. 3) Farklı endüstriyel sistemler ve süreçlerle ilişkili potansiyel tehlikeleri ve riskleri nasıl belirleyeceğinizi ve değerlendireceğinizi ve bu riskleri en aza indirmek için etkili risk yönetimi planları ve stratejileri geliştirmeyi öğrenin. 4) Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin yanı sıra verileri analiz etme ve yorumlama, riskleri değerlendirme ve risk analizi ve modelleme sonuçlarına dayalı bilinçli kararlar alma becerilerini geliştirmek. 5) Grup projeleri ve vaka çalışmaları yoluyla iletişim ve ekip çalışması becerilerini geliştirmek ve risk analizi ve modelleme sonuçlarını yönetim, çalışanlar ve düzenleyici kurumlar dahil olmak üzere farklı paydaşlara etkili bir şekilde iletme becerisini geliştirmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanımlar, kavramlar ve uygulamalar dahil olmak üzere risk analizi ve modellemesine giriş. | Ders Notları |
2) | Olasılık teorisi ve olasılık dağılımları, Bayes teoremi ve koşullu olasılık dahil olmak üzere risk analizine uygulanması. | |
3) | Olasılık ve sonuç analizi, hata ağacı analizi ve olay ağacı analizi dahil olmak üzere risk değerlendirme ve analiz yöntemleri. | |
4) | Hata ve Etki Analizi, Bow-Tie Analizi, Fine Kinney, Hazop, Fine Kinney, HAZOP | |
5) | Risk kabulü, riskten kaçınma, risk azaltma ve risk transferi dahil olmak üzere risk yönetimi stratejileri ve teknikleri. | |
6) | Karar analizi, fayda teorisi ve çok kriterli karar verme dahil olmak üzere belirsizlik altında karar verme | |
7) | Kavramlar, yöntemler ve uygulamalar dahil olmak üzere güvenilirlik ve kullanılabilirlik analizi. | |
8) | Ara sınav | |
9) | Güvenlik yönetim sistemleri, tehlike analizi ve güvenlik kültürü dahil olmak üzere mühendislik sistemlerinde risk ve güvenlik | |
10) | Portföy yönetimi, finansal risk yönetimi ve türev ürünler de dahil olmak üzere finansal sistemlerde risk ve güvenlik | |
11) | Kurumsal risk yönetimi, tedarik zinciri risk yönetimi ve kriz yönetimi de dahil olmak üzere kurumsal sistemlerde risk ve güvenlik | |
12) | Çevresel risk değerlendirmesi, doğal tehlikeler ve afet yönetimi de dahil olmak üzere doğal sistemlerde risk ve güvenlik | |
13) | Toplumsal risk değerlendirmesi, kamu politikası ve acil durum yönetimi de dahil olmak üzere toplumsal sistemlerde risk ve güvenlik | |
14) | Sürdürülebilir kalkınma hedefleri | |
15) | Final Sınavları | |
16) | Final Sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | The Art of Risk: The New Science of Courage, Caution, and Chance by Kayt Sukel. Risk Management and Financial Institutions by John C. Hull Risk Modeling, Assessment, and Management by Yacov Y. Haimes |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İnşaat Mühendisliği ve yakın mühendislik disiplinlerine ait problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir | ||||||||||||||
2) Matematik, Fizik, Kimya, Malzeme Bilimi gibi temel bilimler ve İnşaat Mühendisliği ile ilgili konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisine sahiptir | ||||||||||||||
3) İnşaat Mühendisliği problemi ile ilgili bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern İnşaat Mühendisliği tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir | ||||||||||||||
4) İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahiptir | ||||||||||||||
5) İnşaat Mühendisliğinin farklı disiplinlerinde (yapı, yapı malzemesi, geoteknik, hidrolik, ulaştırma) ilgili deneyleri tasarlama, deneyleri gerçekleştirme, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir | ||||||||||||||
6) Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahiptir | ||||||||||||||
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir | ||||||||||||||
8) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir | ||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir | ||||||||||||||
10) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir | ||||||||||||||
11) İnşaat proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir | ||||||||||||||
12) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnşaat Mühendisliği ve yakın mühendislik disiplinlerine ait problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir | |
2) | Matematik, Fizik, Kimya, Malzeme Bilimi gibi temel bilimler ve İnşaat Mühendisliği ile ilgili konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisine sahiptir | |
3) | İnşaat Mühendisliği problemi ile ilgili bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern İnşaat Mühendisliği tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir | |
4) | İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahiptir | |
5) | İnşaat Mühendisliğinin farklı disiplinlerinde (yapı, yapı malzemesi, geoteknik, hidrolik, ulaştırma) ilgili deneyleri tasarlama, deneyleri gerçekleştirme, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir | |
6) | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahiptir | |
7) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir | |
8) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir | |
10) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir | |
11) | İnşaat proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 1 | 13 | |||
Ödevler | 4 | 10 | 40 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 17 | 3 | 20 | |||
Toplam İş Yükü | 122 |